Isolering af skur - dampspærre eller ej og hvorfor?

Jeg skal til at sætte vores gamle skur i stand og isolere det, og som det fremgår af overskriften er spørgsmålet om der skal bruges dampspærre eller ej. Der er utallige tråde om emnet herinde, og har godt nok kigget mange igennem, men synes ofte at de ikke bliver fulgt helt til dørs med et slutresultat.

Skuret der skal istandsættes er på ca. 35 m2. Der er støbt betongulv som også er isoleret med flamingo (ved ikke hvor meget) og væggene samt loft er isoleret + dampspærre. Skuret er dog fra 1999 og det er ikke blevet gjort ordentligt i tidernes morgen - fx er dampspærren brudt flere steder og skuret er overhovedet ikke lukket ordentligt af, pga dårlig opsætning af brædder og vindpap mm og en åben kattelem.  Nu trænger det til en istandsætning.

Planen er, at skuret skal beklædes med sternbrædder > klemlister > vindpap > træskelet >isolering > 15mm osb-plader som indvendig beklædning. Det eksisterende "træskelet bliver således genbrugt, ligesom taget der er beklædt med tagpap også får lov at stå. Loftet bliver naturligvis også isoleret, men er ikke færdig med at pille fra hinanden endnu så ved ikke hvor meget isolering der er plads til.

Skuret skal bruges som cykelværksted og træningsrum, hvor jeg får noget træningsudstyr ud (vægte mm), så det skal holdes fugtfrit så udstyret ikke ruster. 

Så er det store spørgsmål om der skal dampspærre eller ej, og hvordan jeg får det holdt fugtfrit.

Mantraet herinde ift. dampspærre lyder til at være, at hvis skuret skal opvarmes så skal der indsættes en dampspærre. Men så er der også altid argumentet om, at skuret om sommeren vil være koldere end temperaturen udenfor, hvorfor dampspærren så vil være på den forkerte side og det vil kunne medføre kondensproblemer. I den sammenhæng har jeg fået pillet loftbeklædningen ned, hvor jeg konstaterede at dampspærren var fugtig på oversiden op mod taget, og isoleringen var brun flere steder. Som tidligere nævnt, var dampspærren brudt flere steder. Det er derfor ikke til at sige, om konsensen skyldes en utæt dampspærre, eller pga. temperaturforskelle ude og inde?

Et andet mantra er også, at for at holde det fugtfrit skal der ventilation og lidt varme til. Men hvis man isætter en dampspærre, har man så nogen muligheder for at gardere sig mod fugtproblemer fordi dampspærren er på den forkerte side ift. varme på de rigtigt varme sommerdage? Hvis man kun ventilerer luften inde i skuret, har det vel ingen effekt på sådan et problem? Og man varmer jo ikke skuret op til at svare til udendørstemperaturen.  

Hvad vil den bedste måde være, at ventilere skuret på? I nogle tråde bliver solventilatorer nævnt, men de bliver skudt ned for ikke at have nok effekt om vinteren. Og det er heller ikke jf. flere tråde nok at lufte ud/friskluftsventiler, da man så bare lukker den fugtige luft ind?

Ift. "solvarme" så har skuret et forholdsvist stort sydvendt vindue, så der kommer en del sol ind. 

Hvad vil konsekvensen være, hvis man opvarmer skuret men ikke isætter en dampspærre - men samtidig sørger for ordentlig ventilation, eller anvender en fugtopsampler?

Det blev lidt et langt indlæg, men håber I kan komme med nogle gode inputs, så dampspærreproblematikken kan blive ordenligt belyst, og jeg kan blive lidt klogere:) På forhånd tak!

Jeg skal til at sætte vores gamle skur i stand og... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Michael_J skrev den 21-04-2019 15:01:00

Ift. udluftning og fugt, er jeg stadig lidt i tvivl om hvordan udluftningen egentlig fungerer? I flere tråde skrives der, at man undgår fugt ved udluftning, men hvis man laver naturlig udluftning med ventilationsriste, vil man så ikke også risikere at der bliver fugtigt hvis den udvendige luftfugtighed er høj?

Og hvis man i samme ombæring bruger en fugtopsamler, vil den så ikke også bare samle fugt fra den luft der bliver ved med at komme ind?

 Hej Michael,

Det er godt nok en gammel tråd, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du gjorde ift. dampspærren?
Mvh
TLA skrev den 05-07-2021 13:55:15

 Hej Michael,

Det er godt nok en gammel tråd, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad du gjorde ift. dampspærren?
Mvh

 Hej TLA.

Beklager det sene svar, havde ikke set dit indlæg.
Ja det er godt nok en gammel tråd, som også sluttede lidt pludseligt uden at jeg fik svar på det hele :)

Jeg endte med at lave skuret uden dampspærre, dels på baggrund af indlæggene vedrørende isoleringstykkelsen som kun ville blive på 95 mm, og særligt fordi at der er tale om et skur som overvejende skal holdes uopvarmet. Derudover var jeg lidt bekymret for hele problematikken ved at dampspærren ville være på den forkerte side om sommeren.

Skuret har været lidt et langvarigt projekt pga. arbejde/børn/andre projekter, så det er først blevet endeligt færdigt her i løbet af sommeren. Der er umiddelbart ikke fugtigt derude, men har ikke helt haft tid til at forholde mig til fugt og ventilationsproblematikken, så det skal jeg have set nærmere på. Umiddelbart tænker jeg, at få en lille radiator derud der holder det minimum 5 grader varmt her henover vinteren, og så få en affugter derud hvis nødvendigt. Håber det kunne hjælpe dig lidt ift. dine egne projekter :)
Bedre sent end aldrig :)
Det lyder godt, og tak for svaret. Jeg skal selv i gang med isolering af loftet i min garage med fladt tag. Jeg har heller ikke varme på, og skal også have vurderet mht ventilation. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis