Pudset højbede

Hej alle kyndige gør det selv folk.

Jeg skal lave et hesteskoformet højbed hvor jeg først ville bygge i træ.

Da det skal stå i et bed med koksgrå granitskærver tænkte jeg at det kunne være flot at støbe. Efter at have læst lidt tænker jeg opgaven næsten bliver umulig når jeg ikke kender til metoden.

Så tænkte jeg at jeg kunne pudse et eller andet skelet op i noget cement/sandblanding. Kunne det give flot resultat? Kan det bygges i multiblokke da jeg synes lecablokke er for tykke? Eller måske herregårdsfliser.

 Og hvilken blanding skal jeg pudse i? Det skal gerne være en nogenlunde fin struktur.


Det skal heller ikke koste flere milliarder men kan ikke helt gennemskue mængder til projektet endnu. 


Der bliver måske ca 1,5 x 3 og "rummet" i midten til at gå på ca 1,5x1

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror desværre at sådanne plantekasser vil sprænge itu når frosten kommer, med mindre du har mulighed for komprimerer betonen og komme jernarmering i. Mange har måtte sande det når de fx. har støbt små havebassin. 

Jeg har avet 2 højbede som er muret op med almindelige mursten. Den ene kvadradisk og den anden mere facon som et skib. De er begge muret direkte oven på terrasse fliserne og berappet indvendig. ( pudslag der bare er jævnet ud med kalkkost) .
Tykkelse på muren er så 11 cm.Jeg tror ikke du kan få det til at holde med noget der er tyndere.
Vil du prøve er mursten på kant, kun 5 cm. Du kan ikke bruge leca eller multiblokke da det er for store plader rundt i buen. herregårdssten er ikke nemme at mure med ellers er de også fine.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar, så det kan godt lade sig gøre. 

Hesteskoen skal ikke være buet, men stadig kantet. Ville multiblokke så godt kunne holde udendørs? Ellers bygger jeg skelet i mursten og pudser op.

Er der en opskrift på hvad jeg skal blande til at pudse op med? Kunne godt tænke mig at pudset blev mørkegråt hvis det er muligt. Ellers skal det bare blive nogenlunde fin struktur

Du kan mure i almindelig bakkemørtel med cement. Det blandes normalt 19 :1 Men når det er udendørs vil jeg nok gå ned til 12 : 1
Det skal pudses op med samme blanding. Man kan købe sort farvepulver til at blande i pudslaget, så det bliver mørkere. Det kræver lidt forsøg med efterfølgende flere ugers hærdning for at ramme den rigtige farve.
Jeg ville nok foretrække at male det bagefter, så ved du hvilken farve det ender med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Er mursten det bedste at bygge i? Multiblokkene er bare større, så tænker det kunne være nemmere. Men ønsker ingen frostskader

Multiblokke er ikke så gode til at hæfte pudslag på. De er heller ikke egnet til udendørs brug. Og det er ikke lettere at bruge end mursten.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også