Fjerne / indsætte bjælke

Hej folkens..

jeg skal i gang med at lave nyt køkken, og i den forbindelse vil jeg gerne indrage lidt af stuen til dette... eneste lille problem er, at der står en måske bærende væg i vejen for dette.

Det er meningen at muren "bliver udvidet med ca. 60cm bagud imod stuen så vi kan montere køleskab højskabe mm. der hvor muren står

så mit spørgsmål er - vil nogle dygtige håndværkere se ud fra tegninger om denne er bærende ?
jeg har været oppe på loftet og kigge - og her hviler spærene godt nok imod væggen 

væggene i huset er udført Siporex(?) moduler huset er fra 1970. det er gitterspær som er monteret i huset.

på billedet er muren vi ønsker fjernet tegnet med rød - Den blå streg har været mur engang formoder jeg- der ligger en bjælke på tværs fra ydre/indermur til hvor væggen går

Spørgsmålet er så - om man kan fjerne muren eller om der evt skal en bjælke på og så en lodret bjælke i enden hvor vi fjerne muren


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart ville jeg sige at disse gitterspær selv kan bære over husets bredde. Men hvis der ligger en bjælke fra gavlen og ind på den røde væg, så har man dengang fastsat at spærene ikke er selvbærende. Flytter du muren, så mister nuværende bjælke "fodfæste" i den ene ende. Den blå væg har ikke været bærende. Du må så erstatte den nuværende bjælke med en ny og kraftigere som kan nå fra gavl og hen til muren imod gang. Denne kan i princippet lægges oppe på loftet og lave forankring ned omkring hver af dine spær. Men det kræver en bygningssagkyndig / ingeniør der kan beregne om det er nødvendig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har været oppe på loftet igen for at kigge.  Der hvor den røde streg er, er der ingen spær der var et stykke fladtræ. Over de sidste 3 spær ligger en "spær bum" oven på spærene og går helt over til gavlen nok for at sikre gavlen imod vind og vejr. 

Der går ingen spær fra den røde mur ud imod gavlen. 

Jeg tænker nu heller ikke den er bærende længere efter dette her 😊

Den "spærbom" som du viser ser ud til at ligge ret tæt på ydermuren. Hvis det ikke ar indlagt bjælke fra den med rødt markerede mur, så er bjælker selvbærende, og du kan uden problemer fjerne væggen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis