Lampeudtag uden nulledning - lovlig installation?

Hej :-)

Jeg har købt en andelslejlighed og har fundet ud af, at i to lampeudtag mangler der nulledning, så der ikke kan tilsluttes lamper uden at der skal elektriker på opgaven. Er det en ulovlig installation, eller er det 'bare ærgerligt'?

Mvh. Camilla

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er du nu helt sikker på at nulledningen mangler , send et billede af lampeudtaget......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nah, helt sikker er jeg selvfølgelig ikke - jeg er jo ikke elektriker ... men der er tre ledninger: sort, brun og rød - og umiddelbart gav ingen kombinationer af 2 af ledningerne lys i lampen, men fik i stedet relæet til at slå fra/sprang sikringen. Billede vedhæftet :-)

Som det er sat op med dobbelt kronemuffe , ville det give mening at rød og sort er hvor lampen skal tilsluttes.
Det kan jo også være at fejlen ligge i kontakten..

Vi prøver igen, i morgen --

Du kan ikke få sikringen til at springe, hvis der ikke er en nul. Er du sikker på, at det ikke er lampen, der er i stykker?

Mit bud vil være at sort er nul, og rød er mellemledning. Dvs. lampen skal forbindes til disse.

Din lampe skal med meget stor sandsynlighed sluttes til med brun fra lampen i klemmen med den røde ledning og blå fra lampen i klemmen med den sorte ledning. Hvis det sprænger sikringer, er der måske noget galt med din lampe. 


fase
Annonce

Den sorte er nullen , den røde er lampeledningen , brug de her 2 til din lampe .......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak alle :-)

Lampen har været monteret tidligere et andet sted, så jeg tror (håber) ikke, at det er den, der er noget galt med - men det kan så være afbryderen.

Vi prøver igen!

Mvh. Camilla

Afbryderen tror jeg ikke er skyld i at sikringen sprænger, det er nærmere din lampe, der er synderen.


fase

Det kan også være din montering, som er problemet. Hvis du ikke har fået kobberet fra lampeledningen helt ind i samlemuffen. Så kan du have lavet en kortslutning, da kobberet fra de to ledninger har kunnet røre hinanden uden for samlemuffen.

Hvis der skulle være noget galt med afbryderen, så ville sikringen også springe, hvis der ikke var tilkoblet nogen lampe.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis