Vores hæk bliver spist

Vi plantede for 4 år siden 35 meter kirsebærlauerbærhæk. Planterne var 1,6 meter høje. De har desvære aldrig fået ordentlig fat. Hvert år taber de mange blade og nu er de også angrebet af noget som spiser bladene. Den er alle årene blevet vandet i tøre perioder og den får gødning hvert år. Er der nogen her som har forstand på hvad det kan være og hvad vi kan gøre?



 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kirsebærlauerbær er ret vindfølsom. Det kan være alt lige fra snegle til larver der spiser bladene. Det er i hvert fald hverken harer eller råvildt, for planterne er meget giftig, de indeholder blåsyre. 


Jeg har prøvet præcis det samme. Hvert år havde vores kirsebærlauerbær også de "billetklip", som man ser i din blade. Jeg så aldrig nogen dyr på bladene og havde derfor svært ved at bekæmpe det.

Svaret kom fra en dygtig person i et havecenter: Det er øresnudebille-larver, der lever nede i jorden og gnaver i rødderne. Det giver de karakteristiske "billetklip"-mærker i bladene. Larverne kan bekæmpes biologisk med "nematoder", som er en slags meget små rundorme og som angriber larverne. Der findes vist også et kemisk middel mod dem.

Vores "billetklip" forsvandt efter vi fik bugt med øresnudebille-larverne.


Mvh. AllanE

Rådyr æder gerne kirsebærlaurbær. Det har jeg personligt overværet, flere gange. De planter blev heller ikke til noget særligt :-(


Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis