Plankegulv ovenpå gammelt ujævnt trægulv

Jeg vil lægge nyt trægulv i et værelse, ovenpå det eksisterende. Det er dog noget ujævnt. Her lidt baggrund:

Værelse på ca 18 kvm, 1. sal i gammelt hus. Nuværende gulv (efter jeg tog gulvtæppet af), består af ferniserede brædder på langt størstedelen, og i siderne mod skunk, er der lagt nogle plader og spartlet ovenpå. 

Siderne (pladerne) kan give sig lidt når jeg står på dem. Det samme foran indgangsdøren. 

De gamle brædder krummer, nogen op og nogen ned. Og det er overordnet ikke jævnt. Når jeg lægger en 2 m retteskinne på, kan der være 90 cm imellem to højeste brædder, og op til 7 mm luft det største sted. 

Spørgsmålet er hvilke problemer eller gener der kan komme, hvis jeg bygger ovenpå. Jeg har læst mig frem til to metoder: 

1) Undergulv af 12 mm gulvspånplader (flydende), gulvpap, derpå fer/not planker der skrues fast (måske 15 mm tykke). Skruerne vil nok gå igennem og gøre undergulvet mindre flydende.

2) Planker fer/not direkte på det gamle gulv, 25-30 mm tykke. Skrues ned i det gamle, på tværs af de gamle. 

Rummet er primært soveværelse uden gennemgang, så meget lidt trafik. Løsningen behøver ikke være perfekt, og lidt knirken er helt ok. Resten af huset knirker også lidt. Men det skal heller ikke føles gyngende, knirke helt vildt  og få større sprækker.

Hvad mon det bedste er at gøre? Håber nogen har erfaringer de kan dele.

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når noget af gulvet fjedrer, vil det blive ved. Jeg ville pille hele gulvet op og rette op med reglar på siden af spærene og udlægge gulvfiner.


 

Dit forslag nr. 2 vil løse problemet. 

Jeg har det i 2 store rum her på matriklen.


Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
uldal skrev den 06-04-2019 18:50:59

Når noget af gulvet fjedrer, vil det blive ved. Jeg ville pille hele gulvet op og rette op med reglar på siden af spærene og udlægge gulvfiner.

 Er formålet med gulvfinérpladerne, at gøre det nemmere at få plankerne i plan? Altså hvis reglar/spær/strøer ikke er helt nivillerede? 

Jeg har fundet diverse info på nettet, men findes der mon en samlet vejledning man som førstegangs- og ikke-tømrer skal lave sådan et gulv?

Ja den optimale løsning, ville jo være at pille de gamle gulvbrædder op.

Nå de er oppe skal du kikke gulvstrøerne efter, om de er understøttede korrekt, giver de sig fordi de er for klejne, så påfore (ligge på siden af, og skrue de to sammen) dem med spærtræ/reglar så høje som pladsen tillader, så kan du samtidig få rettet af så de ligger helt lige, Er der langt mellem de gamle strøer, kan du i stedet ligge en ny i mellem de gamle, CC afstanden til gulvspånplader bør ikke være over 60 cm. og så ellers bare på med en gang gulvspånplader.

Har du en ønske om gulvvarme, ville der være nemt at lave i samme omgang.


Vi prøver igen, i morgen --

Jeg besluttede at tage et kig i gulvet, og fjernede det lapniing der var lavet i en ene side. 

Det viser sig at: Der ikke strøer, men bjælker på ca 18x18 cm, der er CC afstand på 115 cm. Der er ingen isolering ned mod underliggende etage, men heller ikke ud mod ydervæg. Der er ca 100 ud til ydervæg. 

Jeg forsøger at indsætte et par billeder, det hjælper måske lidt.

Spørgsmål: 

1) Skal der isoleres mod ydervæg? Antager der ikke er grund til at isolere det hele når der er stue nedenunder.

2) De gamle brædder går nogle cm ind under gipsvæggen. Kan det løses ved at løfte brædtet lidt op og save sømmet med bajonetsav? 

3) Når gulvet er fjernet, er løsningen så at montere træ på tværs af bjælkerne, og derefter strøer på tværs så de løber parallelt med de nuværende bjælker? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Med en dyksav, kan du save gulvbrædderne over ved væggen. Du skal rette spær op ved at skrue reglar på siden og så tværforskalle, isolering koster ikke mange basseører, i hvert fald SKAL du isolere under skunken, men det lyddæmper også nedefra.


 

Mange tak for inputs. 

Dyksav: Jeg har ikke nogen rundsav, er det så en dyksav jeg skal købe?

Både til skæring langs væg, dele de gamle brædder, save pladerne og de nye planker. 


Hvis jeg saver de gamle brædder inde ved gipsvæggen med en dyksav, så vil den stump der sidder tilbage, efterfølgende kunne dækkes af panelet. Hvis panelet ikke kan dække, vil jeg være nødt til at lave gulvet højere end de nuværende brædder. 

Er det ikke rigtig forstået? 

Jeg vil gerne have det nye gulv i samme højde, eller megt tæt på, som nuværende. Så resten langs væggen skal være så lille som muligt. Såvidt jeg har set, er det kun Festool der kan gå ind til 12 mm. At fjerne 30 mm tykke brædder, 6-7 m, med en multicutter virker som en træls opgave ...

SU kan også save dem nedefra med en stiksav. Tag et eller to brædder op, så du kan stikke en sav ned i etageadskillelsen.


 

Lyder ellers som en god ide med stiksaven. Men jeg har opdaget, at gipsvæggen er lavet omtrent midt på bjælken, og brædderne ser ud til at gå mindst 10 cm ind under. 

Dvs jeg kan ikke komme til med stiksaven, da bjælken er i vejen. Med dyksav ville jeg kunne save brædderne over, ovenpå bjælken, men ville efterlade mindst 12 mm. 

Er det så virkelig multicutter der skal gøre det, eller findes der en form for "fræser" der kan køre i plan med væggen?

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også