Plankegulv ovenpå gammelt ujævnt trægulv

Jeg vil lægge nyt trægulv i et værelse, ovenpå det eksisterende. Det er dog noget ujævnt. Her lidt baggrund:

Værelse på ca 18 kvm, 1. sal i gammelt hus. Nuværende gulv (efter jeg tog gulvtæppet af), består af ferniserede brædder på langt størstedelen, og i siderne mod skunk, er der lagt nogle plader og spartlet ovenpå. 

Siderne (pladerne) kan give sig lidt når jeg står på dem. Det samme foran indgangsdøren. 

De gamle brædder krummer, nogen op og nogen ned. Og det er overordnet ikke jævnt. Når jeg lægger en 2 m retteskinne på, kan der være 90 cm imellem to højeste brædder, og op til 7 mm luft det største sted. 

Spørgsmålet er hvilke problemer eller gener der kan komme, hvis jeg bygger ovenpå. Jeg har læst mig frem til to metoder: 

1) Undergulv af 12 mm gulvspånplader (flydende), gulvpap, derpå fer/not planker der skrues fast (måske 15 mm tykke). Skruerne vil nok gå igennem og gøre undergulvet mindre flydende.

2) Planker fer/not direkte på det gamle gulv, 25-30 mm tykke. Skrues ned i det gamle, på tværs af de gamle. 

Rummet er primært soveværelse uden gennemgang, så meget lidt trafik. Løsningen behøver ikke være perfekt, og lidt knirken er helt ok. Resten af huset knirker også lidt. Men det skal heller ikke føles gyngende, knirke helt vildt  og få større sprækker.

Hvad mon det bedste er at gøre? Håber nogen har erfaringer de kan dele.

Jeg vil lægge nyt trægulv i et værelse, ovenpå det... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Eller el-høvl som foreslået i en anden tråd?

Hvis du har et større udlejningsfirma i nærheden, har de måske en dyksav uden land. Det findes, men er ret dyr at købe


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det kan gøres ovenfra med stiksav, som indstilles til at save på skrå så der saves skråt lidt ind under væggen. Stiksaven skal selvfølgelig løftes, så den ikke saver ned i bjælken. Det kan gøres med nogle lister eller lignende.

Primitivt tegnet:

Lav et hul med en feincutter og brug derefter en fukssvans. 

Alternativt bruge feincutter hele vejen rundt. 

Alternativt save så meget som muligt op med en dyksav og tage resten nedefra med en stiksav (kræver at der er plads) 

Du vil fint kunne snitte de brædder af med en bajonetsav, brug en lidt lang klinge, så den kan give sig så kan du save helt inde ved vægen.
(har en bekendt der skulle have lavet noget lignende, han havde en tømre til at lave det, han brugte bajonetsav, for at kunne save de gamle brædder af helt inde ved vægen)
En dyksav kan alligevel ikke save helt inde ved vægen, og slet ikke komme ind i hjørnerne.
Så skruer du et stykke spærtræ på siden af den under skillerummet, med passende afstands klodser, så den komme lige uden for vægen.
Du er nødt til at montere noget spærtræ eller anden for bjælke mellem de eksisterende, afstanden er alt for stor.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
jenshøj skrev den 09-04-2019 17:12:25

Det kan gøres ovenfra med stiksav, som indstilles til at save på skrå så der saves skråt lidt ind under væggen. Stiksaven skal selvfølgelig løftes, så den ikke saver ned i bjælken. Det kan gøres med nogle lister eller lignende.

Primitivt tegnet:


 Mange tak for den instruktive tegning, fornemt at du brugte tid på det. Jeg ville nok kunne arbejde videre med den, men afprøver først multicutter metoden. 

Jeg lavede en test med min multicutter (Bosch GOP 250) og en halv-grov klinge, og jeg tror det er et forsøg værd. Specielt med en klinge med større tænder kun til træ. 

Er nogen klinger bedre en Bosch?

je_ns skrev den 09-04-2019 18:35:56

Du vil fint kunne snitte de brædder af med en bajonetsav, brug en lidt lang klinge, så den kan give sig så kan du save helt inde ved vægen.
(har en bekendt der skulle have lavet noget lignende, han havde en tømre til at lave det, han brugte bajonetsav, for at kunne save de gamle brædder af helt inde ved vægen)
En dyksav kan alligevel ikke save helt inde ved vægen, og slet ikke komme ind i hjørnerne.
Så skruer du et stykke spærtræ på siden af den under skillerummet, med passende afstands klodser, så den komme lige uden for vægen.
Du er nødt til at montere noget spærtræ eller anden for bjælke mellem de eksisterende, afstanden er alt for stor.

 Tak for forslaget med bajonetsaven, tror dog ikke det vil virke da jeg skal save ned ovenpå bjælken. Jeg har dog ikke sådan en sav, så ingen erfaringer med hvad den kan.

Ligenu giver jeg multicutter en chance. 

Jep, planen er at påfore og "tværforskalle".

Nå ja, en fukssvans med blødt blad. Så havde du været færdig nu. Men god arbejdslyst. PS: den ide med bajonetsaven med lang klinge er go! Den koster et par hundrede i jemogfusk


 

Her er min idé til de første trin i opretning af gulvet: 


”Tværforskalling”, dvs konstruktion af nye strøer midt imellem de eksisterende: Først ville jeg montere en lægte imellem de bærende bjælker ved at bruge bjælkesko.

1) Hvilken dimension af den tværgående lægte, der er et spænd på ca 100 cm?  

2) Tvær-lægten skal understøtte den nye strø, kan det gøres vha et gaffelanker? Eller et bjælkeanker? Eller et tagåseanker?

3) Hvor langt skal der være imellem tvær-lægterne?

Når tvær-lægten sidder, ville jeg lave påforing, nivillering osv. Derefter midlertidigt hænge den nye strø ned, oppefra, så den er i niveau med de to nærmeste påforinger og skrue den fast på tvær-lægten (ved hjælp af beslaget).  

Kan det fungere?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også