Loft i kælder

Hej LDS

Jeg har et hus fra 1924. I kælderen er loftet lavet af brædder som ligger med 2cm afstand og så siv hvor på der er puds af en art. 

Der er et par huller i pudset hvor jeg kan stikke en tommelstik 10-12 cm ind. Mit spg er om man ville kunne pille loftet ned og udnytte hulrummet til ekstra højde i kældren

Nogle bud på om det er værd at forfølge ?


Tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Opbygningen er sikkert som tegningen herunder, så bjælkerne vil gøre, at du alligevel ikke får ekstra loftshøjde.



Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Det næste er at der højs sandsynligt er el installationer i loftet, som så bliver synlige.
Det er i sig selv ikke et problem, ud over de færreste synes det er kønt med et rør løbende tværs over loftet for at ende i et lampeudtag midt i rummet   
I mange ældre huse bruger man også etageadskillelserne til at føre rør/kabler fra den ene etage til den anden, så fordi du ikke uddelbart kan se noget, så kan "hulrummet" godt skjule mange ting.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej begge - tak for info! @Snake - hvad er det gule på tegningen? Er det isolering(tror i så fald ikke jeg har noget da det virker som et hulrum

To andre spg

1) Vil man kunne bruge hulrummet til fx at lægge varmtvandsrør? Eller er det noget man skal holde sig fra ?

2) det vil være kønnere og give et mere luftig fornemmelse hvis Man kunne se spærene og få ekstra højde imellemdem... er der noget forkert ved at pille det ned(tjener det fx som dampspærer mellem den køligere kælder og gulvet oven over?


Tak

Dan

Hej Dan

Ja, det gule på tegningen er mineraluld - vi med gamle huse (mit er fra 1928) har ikke denne luksus, da den slags vist ikke var opfundet dengang - dog har jeg noget, der minder om tørt græs imellem lagene i etageadskillelsen).

1) Skal du trække vandrør i etageadskillelsen bør det foregå som rør-i-rør eller lignende, så du ikke får en enorm vandskade, hvis noget springer læk.

2) en dampspærre skal sidde rundt om husets klimaskærm, dvs. på indersiden af ydervægge og loft (f.eks. bag en gipsvæg eller over et rustikloft). Såfremt rummene har cirka samme temperatur, behøves ingen dampspærre imellem. Jeg kan dog godt forestille mig, at det kan blive fodkoldt og måske også begynde at trække i stueetagen, hvis du bare fjerner loftet i kælderen, da gulvbrædderne ikke er helt tætte i samlingerne. Såfremt kælderen er væsentlig koldere end stueetagen, skal der sandsynligvis en form for dampspærre op - efter min overbevisning altså - men hvorvidt det kan gøres uden at skifte/lægge nyt gulv ovenpå skal jeg være usagt.

Vh

Dannie



Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

Tak for svaret! 

Før i tiden var der noget der blev kaldt lerindskud i etageadskillelser.
Det bestod af ler der blev blandet med med vand og tilsat stå. Dette lå som et lag over på loftbrædderne inden gulvbrædderne i stuen blev lagt.
Det have 2 formål, dels virkede det brandhæmmende og dels virkede det støjdæmpende.
Begge dele er rimeligt vigtige for din bolig føles rar.

Tænk over at du mister meget varme ved et uisoleret gulv/loft. Og hvis du kun har gulvbrædderne, vil skidt og støv falde ned i kælderen lige igennem brædderne   
Men jeg tror at lyden vil blive dit største problem. trinstøj vil vandre helt vildt hvis der ikke er andet end et bræt imellem etagerne.

Jeg har ærgret mig over at jeg ikke isolerede min kælder bedre, da jeg byggede om... det betyder at der altid skal fyres lige så meget i kælderen som i resten af huset, og at jeg feks ikke kan have vaskemaskinen tændt om aftenen, uden at den kan høres i stuen, og jeg har endda ca 50 mm isolering i etageadskillelsen    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis