Ægte tæppe med lugt.

Jeg har erhvervet mig et ægte Afgansk tæppe - brugt - som har en lidt fugtig lugt, da det har ligget på et betongulv i et kælderrum. Jeg havde tænkt mig at leje en rensemaskine i et byggemarked for at se om det ikke skulle kunne løse problemet. Men jeg er kommet lidt i tvivl for tænk hvis farverne løber ud eller tæppet krymper. Skulle der være nogen her som har haft erfaringer med rensning af denne type tæpper hører jeg gerne - (og det er jo tilsyneladende "ugen for fjernelse af mærkelige dufte"). Hilsen 22

Erik M.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et afghansk tæppe kan være af silke eller af uld eller en blanding og farvet med plantefarver eller kemikalier. Hvis det er kemiske farver vil nogle af dem have risiko for at løbe ud. M.h.t. at leje en maskine er det lige så effektivt og mere skånsomt at købe et tæpperensemiddel i pulverform og rense tæppet manuelt. For at passe på farven kan du begynde med bagsiden, som alligevel også skal renses for at få lugten væk. Det vigtigste er dog nok også at hænge tæppet til udluftning i en uges tid, gerne uden for (under tag).
Venlig hilsen

Venlig hilsen

Marianne
Hej Marianne, Tak for svaret. Jeg tror også jeg venter lidt med rensemaskinen indtil alt andet er mislykkedes. Jeg havde faktisk lagt det på et gulv med høj gulvvarme i en uges tid og det hjalp lidt - men ikke helt, så nu ryger det ud på terrassen. I øvrigt fik jeg også fortalt, at man evt. kunne lægge det ud i snevejr - men det er stadig ikke gået op for mig om jeg så først kan tage det ind når det bliver tøvejr?. Hilsen 22

Erik M.
Hej Christian,

Det der med snevejret, mener jeg ikke hjælper på det med lugten.
Hvis man har et tæppe, som er blevet noget beskidt/fnulret at se på (ja hvad skal man kalde det), kan man med godt resultat trække det gennem nyfalden frostsne, hvorefter det skulle få finere overflade at se på, farverne skulle stå mere klare.

Min mor har ofte gjort det med godt resultat, jeg har selv prøvet en enkelt gang, det virker.
Frostvejr - det hjælper på lugten, bruger det selv til bl.a møbler. Ja ja det lyder jo nok lidt skørt at slæbe sofaen ud på terrassen en stjerneklar frostnat, men det tager selv lugten af tobakrøg.
Og det må jo siges at være årstiden til at forsøge med dit tæppe nu.. smile
hmmmm gad vide om man ikke bare kunne stoppe den i fryseren - det har jeg aldrig prøvet - sofaen kunne ikke være der .... tongue
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis