Sparekassen skal spørge.

Var i sparekassen i går.

Der var et opslag om, at pernsonalet sku' spørge kunden om hvad pengene skulle bruges til, hvis der skulle hæves over 7500,-Kr.

lovgivningen kræver det af personalet.

Så de bliver nok fortalt mange røverhistorier, rundt om i det ganske land kunne jeg tænke mig.

Kan jo bare gå i sparekassen dagen efter og hæve 7499,50 Kr.

Og gentage det med dags mellemrum igen og igen indtil kontoen er tømt.

Er så heldig endnu da at jeg ikke ska' give en flad 50er for at få vekslet småpenge fra sparegrisen, men hvor længe mon det går? 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Var i sparekassen i går. Der var et opslag om, at... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan så ikke lade være med at tænke:
Hvis bank manden spørger hvad jeg skal bruge mine penge til og jeg så svarer at jeg skal skal købe narko eller hyre en lejemorder for pengene, vil han så nægte at udbetale mig mine egne penge ?  

For jeg kan jo lyve lige så meget, som at sige sandheden, og han har jo ikke en kinamands chance for at vide om jeg taler sandt eller ej.

MHT til kontanter, så er jeg af den gamle skole, der bruger kontanter stort set overalt (dog undtaget når jeg handler på nettet), og det ud fra devisen om at de (banken) ikke skal vide om jeg køber røde bøffer eller andet politisk ukorrekt for mine penge.
Man kunne jo forestille sig at jeg skulle tegne en syge forsikring, og så fik at vide at det kan jeg ikke fordi de (banken, der også er medejer af forsikrings selskabet) kan se på min historik at jeg klatter pengene væk på usund mad og derfor er "et dårligt liv".....  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Har du fakta ang. beløbs størrelse?

Det er jo vigtig information jeg ikke er opdateret i.

Så vil da takke for noget om dette (som åbenbart kan tolkes som kriminelt) Uha ser døre uden håndtag på den ene side osv. 

Nå ja overdrivelse fremmer jo forståelsen som bekendt.

Overnævnte er/eller har været ret almindeligt, og vist ikke bare i den landsdel jeg bor i. 

Rigtigt Henrik

Jeg tænker af og til også på at det jo ikke er alt div. bank ansatte har nogen ret til at vide hvad jeg bruger mine skillinger til, ikke fordi jeg tror de har interesse eller tid til at kikke med over skulderen, men noget må jo kunne være af en mere privat karakter.

Ved tilfældigt at man ska' ha' pas med for at blive lukket ind på et Kansino, ikke at jeg nogensinde er trådt over et dørtrin til et sådan, aldrig i mine levende dage bliver det tilfældet, har ikke min interesse.

Har i princippet ikke noget imod overvågning, min sti er ikke tilsmudset.

Men lige det tråden starter med er lige et lille skridt for vidt men det er jo gået op for jer.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Gregeren skrev den 05-04-2019 19:00:18

Det er faktisk ulovligt! Hvis kontant beløbet er over 50.000 skal det overføres elektronisk, så banken kan få sin dokumentation på plads!

https://newsbreak.dk/her-gaar-graen...etalinger/

 

Tak Gregersen.

For den info, det var jeg ikke klar over, men lever jo heller ikke af handel.

Rart at få opdateret.

Men tror nu ikke man nogensinde der nås til bunds i de lyssky handler, men det er selvfølgelig en personlig mening.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Jeg mener at vi kun skal være glade for at det er sådan. Og vi kan vel nok overleve at skulle komme med en begrundelse for, hvad pengene skal bruges til.

Formålet med reglerne at at begrænse/besværliggøre den sorte økonomi, dæmme op for hvidvask af penge, som nogle er kommet til ved kriminelle handlinger samt forebygge terrorfinansiering. Alle gode formål, der kun kan gavne vi skatteplagede borgere, og som vi alle kun kan have interesse i at forebygge.

Og det overrasker mig voldsomt, at bankmanden ikke vidste, hvorfor han skulle spørge. Så har banken virkeligt et problem med sine medarbejdere. I pengeinstitutterne gøres der virkeligt meget for at reglerne efterleves, og at de ansatte har forståelsen for reglerne.

Og en af grundene til at pengeinstitutterne går højt op i det, er dels moralen i det, men bestemt også potentielle bødekrav i million eller milliardklassen. Netop den trussel, der pt. hænger over Danske Bank pga. deres seen gennem fingrende med hvidvask i deres Estiske afdeling, hvorigennem 1.500 millarder kroner blev hvidvasket.

Og som andre også skriver så er det vel i vores (næsten) kontantløse samfund sjældent, at der kommer en og hæver mere end 7.500 kr.

Det "sjove" er bare at i en tid med alt denne kontrol af den almindelige bankkunde, har der været massere af overførsler af langt større caliber, som tydeligvis ikke er blevet snuppet. 

Hvorfor slipper folk som Britta Nielsen, udbyttesvindlere, oligarker med flere, igennem bankernes kontrol, når den fattige lønmodtager skal tjekkes i hoved og røv? Det er som om at man rammer lidt forbi målet.


Elektronikteknikeren
Annonce

Henrik29

Har jeg skrevet noget tidspunk skrevet noget om den unge mand ikke vidste hvordan han skulle spørge kunderne?

Det må du vist ha misforstået

Det mindes jeg nu ikke, men det er jo også over et kvarter siden.   

Han sagde bare det var noget akavet, og nogle kunder ikke forstod hvorfor, og blev lidt oprørte eller noget i den stil.

Nu er det jo også forskel på en folkepensionists indkomst og bankernes vælten i og tjener enorme summer på direkte ulovligheder.

Størrelses ordenen er da til at få øje på eller?

Jeg ku' da godt finde på at hæve lidt mere end 7500,- Kr. uden at skulle stå skoleret, og gøre rede for hvad jeg har tænkt mig, at gøre med mine penge.

Der er helt andre som vist har sovet i lidt i timen, men ministeren sagde jo at der ikke ku' anbringes et ansvar på nogen steder.

Hwabehar!


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Gregeren skrev den 05-04-2019 21:08:38

Det "sjove" er bare at i en tid med alt denne kontrol af den almindelige bankkunde, har der været massere af overførsler af langt større caliber, som tydeligvis ikke er blevet snuppet. 

Hvorfor slipper folk som Britta Nielsen, udbyttesvindlere, oligarker med flere, igennem bankernes kontrol, når den fattige lønmodtager skal tjekkes i hoved og røv? Det er som om at man rammer lidt forbi målet.

 Præsist Gregersen.

B N sagen kom belejligt for at lægge en dæmper på det store vaskeri.

Tillid er godt men kontrol er endnu bedre.

Og her synes jeg at sagen om 7500,- Kr. er malplaceret.

Skudt helt over målet.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Ja, hvad rager det banken eller andre for den sags skyld, hvad jeg skal bruge mine egne penge til.

Pengene har jeg sgu selv tjent og betalt skat af og hvad mere er, de står fuldt synlig på min konto og er vokset stille og rolig igennem årene, altså ingen mystiske kontobevægelser. Hvorfor skal jeg afgive en forklaring på hvad jeg vil bruge dem til?

Så maskinsnedker, jeg er helt enig med dig.



Hvis man vil undgå den slags "bankspørgsmål", kan man vist hæve op til 10.000 kr i kontanthæveautomater om dagen. 

maskinsnedker skrev den 05-04-2019 21:26:52

Henrik29

Har jeg skrevet noget tidspunk skrevet noget om den unge mand ikke vidste hvordan han skulle spørge kunderne?

Det må du vist ha misforstået

Det mindes jeg nu ikke, men det er jo også over et kvarter siden.   

Han sagde bare det var noget akavet, og nogle kunder ikke forstod hvorfor, og blev lidt oprørte eller noget i den stil.

Nu er det jo også forskel på en folkepensionists indkomst og bankernes vælten i og tjener enorme summer på direkte ulovligheder.

Størrelses ordenen er da til at få øje på eller?

Jeg ku' da godt finde på at hæve lidt mere end 7500,- Kr. uden at skulle stå skoleret, og gøre rede for hvad jeg har tænkt mig, at gøre med mine penge.

Der er helt andre som vist har sovet i lidt i timen, men ministeren sagde jo at der ikke ku' anbringes et ansvar på nogen steder.

Hwabehar!

Ja det må jeg have misforstået   

At hive eksempler frem, hvor systemet har svigtet gør jo ikke, at loven dermed er ubrugelig. Det ville jo svare til at vi ligeså godt kunne ophæve fartgrænserne, for der er alligvel nogen som kører for stærkt.

Og jeg er helt enig i, at den sag burde have fået konsekvenser (som andre lignende sager i det offentlige). Havde det været i det private erhvervsliv var den ansvarlige eller direktøren blevet smidt på porten. Men det sker ikke i det offentlige - der går politik i det desværre.

Og om grænsen skal være 7.500 eller større kan vi jo diskutere herfra og til evigheden - hvad vil du foreslå, og med hvilken begrundelse ? Men et eller andet sted skal den jo være.


 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis