Sparekassen skal spørge.

Var i sparekassen i går.

Der var et opslag om, at pernsonalet sku' spørge kunden om hvad pengene skulle bruges til, hvis der skulle hæves over 7500,-Kr.

lovgivningen kræver det af personalet.

Så de bliver nok fortalt mange røverhistorier, rundt om i det ganske land kunne jeg tænke mig.

Kan jo bare gå i sparekassen dagen efter og hæve 7499,50 Kr.

Og gentage det med dags mellemrum igen og igen indtil kontoen er tømt.

Er så heldig endnu da at jeg ikke ska' give en flad 50er for at få vekslet småpenge fra sparegrisen, men hvor længe mon det går? 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Maskinsnedker, du har sikkert gang i noget hvidvask af penge   , måske ikke helt i samme stil som bankerne, men alligevel. Det er et om sig gribende fænomen , som med hensyn til dokumentation i nogle tilfælde er helt groteske. 

Var jeg blevet spurgt, havde jeg nok svaret at jeg ville købe en cykel      

Det rager ikke min bank, hvad jeg vil bruge 7500 kr. til, så længe jeg ikke misligeholder lånet. 


fase

Fabrin.

Netop også min pointe.

De penge der står på mine konti er sgi' da mine og ingen ska' blande eller endsige snage i hvad jeg vil bruge dem til. 

Derfor vil der sikker også fortælles mange røverhistorier, kan ikke forestille mig andet. Hvordan var det nu? Jow cigaretter whisky og nøgne pir.

Hvad for en sæbe bruger du?   Er det den til kulørt eller til sort? 

Det var rart at vide, men man ku måske spørge i de penge giganter der har gang i det, og i stor stil.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Det er en balancegang. Havde bankerne spurgt ind til de store mængde penge, der strømmede gennem en kontoransats konti, så kunne bedrageriet i socialstyrelsen sikkert været opdaget tidligere.

Her ud over: Hvor ofte er det lige almindelige mennesker hæver mere end 7500 kr i banken på én gang? Tænker der er relativt sjældent bankpersonaler har brug for at spørge om formålet, fordi langt de fleste hævninger er meget lavere.

Skal man f.eks. betale en håndværker, så skal det jo foregå elektronisk over 8000 kr.

Havde bankerne spurgt ind til de store mængde penge, der strømmede gennem en kontoransats konti, så kunne bedrageriet i socialstyrelsen sikkert været opdaget tidligere.

Det har du fuldstændig ret i, og man kan vel ikke forestille sig, at der er nogen, der har sovet i timen?


fase
S. Fabrin skrev den 05-04-2019 16:12:35

Det har du fuldstændig ret i, og man kan vel ikke forestille sig, at der er nogen, der har sovet i timen?

Det skal jeg ikke kunne udtale mig om - ligesom jeg jo heller ikke ved om banken rent faktisk har spurgt ind til det.

Min pointe var mere, at der er ganske fornuftige argumenter for, at bankerne skal spørge, hvad store kontantbeløb bruges til. At man så den ene gang hver tiende år, hvor man skal bruge mere end 7500kr i kontanter, skal svare på det, kan jeg ikke se det helt store problem i.

Og hvis man lyver og siger at man skal købe en cykel, så er der også fint med mig. Men hvis man flere gange om måneden skal bruge kontanter til at købe en cykel, så synes jeg det er fint, at det unormale forbrug er registreret.

Jeg opfatter det på ingen måde som snagen i, hvad jeg bruger mine penge til.

Men ok, jeg må indrømme, at jeg ikke har brugt kontanter (eller været fysisk i en bank) de sidste 15 år, så jeg bliver heller ikke rigtig ramt af det.

Annonce
Den ene gang hver tiende år?? Hvad tidsalder lever du i?? et godt stykke værktøj / maskine / cykel / golfsæt... kan da hurtigt koste mere.. ikke da om jeg vil have snaget i, hvad jeg køber - og sælger for at have råd til det jeg vil have..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg snakkede med den unge mand i sparekassen om det.

Han sagde at det var pinligt at spørge, og at ikke alle forstod hvorfor det var sådan, og kunne blive noget ophidsede ang. dette det var nogenlunde sådan ordene faldt, er jo mere end et kvarter siden ikke.   

Ved ikke om sparekassen skal stå til regnskab for en eller anden statslig instans, men ka' jo spørge om det.

I princippet forstår jeg godt tiltaget, men i min optik er det ikke noget andre skal blande sig i hvad jeg bruger mine penge til, penge jeg har betalt skat af, og har en ren samvittighed. 

Sådan har jeg det altså bare, har betalt skat af min indkomst, og jeg kan finde på flere ja mange flere ting jeg skal ha til mit hjem osv. det behøver ikke at være til en ny cykel hver gang jeg ønsker at hæve større beløb, det får nu meget snart ende, for jeg har slet ikke mange penge på mine konti, så det  er til at overskue.

I min optik kan det ikke være lovlydige borgere der ska' stå skoleret i en bank eller sparekasse, fordi der er snydt/svindlet for jeg ved ikke hvor meget.

Men det er da en følge af de i den seneste tid er kommet frem i lyset via div. medier.

Så nøjes med at hæve 7499,50 Kr. (det er sgi' da komisk) er det ikke, så bliver jeg ikke spurgt, sådan er loven jo skruet sammen pt. og lever med det.

Et tænkt eksempel: Om jeg ønsker at købe en båd af en art og vil betale kontant, det bliver næsten kriminelt eller?

Ja mange ord om et opslag i en sparekasse et sted i dagens Danmark.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Natur skrev den 05-04-2019 17:59:40

Den ene gang hver tiende år?? Hvad tidsalder lever du i?? et godt stykke værktøj / maskine / cykel / golfsæt... kan da hurtigt koste mere.. ikke da om jeg vil have snaget i, hvad jeg køber - og sælger for at have råd til det jeg vil have..

 En tidsalder hvor kontanter er overflødige.... 😏 

Man har jo også selv en interesse i at ens køb kan spores. Jeg kunne aldrig finde på at købe noget kontant, hvid det drejer sig om store beløb. Det kunne jo være hæleri... Eller anden svindel. Jeg betaler altid elektronisk, så har sælger svært ved at svindle, om det så er en pizza eller en bil.... 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jesper.

Man behøver jo ikke koble den del der sidder ovenfor halsen vel?

Har førhen set værktøj inden for min brache på G & G eller DBA som var meget billigt, er noget for godt til at være sandt eller realistisk er det nok også sådan.

Har et par gange budt på noget som var næsten nyt og ubrugt, har så spurgt til om en kvittering, da der jo så også er en reklamationsret, men ved kommende havde ingen, så skal jeg ikke ha' købt noget, og undskylder at det alligevel ikke har interesse.

Handel på div meddier bygger på tillid og er endnu ikke selv blevet "snydt" men det kan jo komme.

Om vi får det kontantløse samfund er der ingen tvivl om, vi er  jo godt på vej.

Havde nogen sagt til mig for bare 10 eller 15 år siden havde jeg nok bare rystet på hovedet.

Men vi glemmer den ældre generation som ikke har pc, smart phone og hvad det nu hedder alt sammen, hvad med dem jow de kommer da i klemme. 

Men den udvikling ka' ikke standses, toget er om jeg så må sige kørt.

Men kan i ha' en rigtig god weekend alle sammen.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Det er faktisk ulovligt! Hvis kontant beløbet er over 50.000 skal det overføres elektronisk, så banken kan få sin dokumentation på plads!

https://newsbreak.dk/her-gaar-graensen-for-kontante-betalinger/

 tænkt eksempel: Om jeg ønsker at købe en båd af en art og vil betale kontant, det bliver næsten kriminelt eller?

Ja mange ord om et opslag i en sparekasse et sted i dagens Danmark.

 


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis