Afslutning ved hoveddør.

Jeg har for noget tid siden skiftet vores hoveddør. Den gamle dør var en ældgammel sag med metal skinne i bunden. Der var ingen fuge rundt om den gamle dør, men pudsen var kørt helt op til døren.


Jeg satte den nye dør i så den står 100 procent i lod, men det giver mig nogle problemer med afslutningen nu.


Som man kan se på billedet, så er der en stor sprække i toppen på 2-3 cm, og nede i bunden er der 5 mm sprække, dvs at den gamle dør ikke stod i vatter og hullet derfor er skævt.


Jeg kan simpelthen ikke lige regne ud hvordan jeg laver det pænt nu. En fuge vil se dumt ud da der er så stort et hul i toppen og jeg kan ikke putte puds på der ikke er noget det kan få ved oppe i toppen.


Er der nogen der har nogle forslag? 


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

trælister rundt om dør

Kan du uddybe? Altså trælister på pudsen og så pudse op af listen? Eller mener du jeg skal pille døren ud og sætte trækister op i hullet?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

En fuge med mørtel/puds er nu altså også en fuge :-)

Jeg ville klart bruge puds. I forhold til toppen så smid nogle skruer skråt ind i hullet og sæt hønsenet op på dem. Det knalder du så mørtel på - Det er nemmest at få mørtlen til at hænge fast vis du først svummer med fliseklæber så det hele bliver lidt mere groft.


Ask

Tak for svar. 


Så du vil putte mørtel i hullet først og så et lag puds udenpå?

Jeg har skummet med pu skum oppe i toppen hvis det har nogen betydning...

Altså mørtel og puds er der samme for mig. Min pointe var at du er nød til at lave noget som pudsen kan hænge fat i. Nogle skruer som du sætter hønsenet op på er gode til det. Vil dog være bedst hvis du kan bruge nogle lange skruer så de kan få fat i noget andet end byggeskum. 

Når du så står med hønsenettet kræver det lidt håndelag at kaste mørtel op på det så det sidder fast, det bliver nemmere hvis man svummer først. Svumning forgår ved at du rør fliseklæber eller pudsemørtel op med lidt for meget vand så der bliver som vælling. Det påføres så hønsenettet med en kost 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Tak for det, tror det bliver måden jeg prøver at lave det på 😊

Lige et tillægsspørgsmål..

Når du skriver mørtel og puds er det samme, vil du lave mørtel blandingen tykkere end man normalt vil gøre til at pudse med?


Jeg har begrænset erfaring med pudsning og murearbejde, men plejer det man bruger til puds ikke at være meget tyndere end mørtel til opmuring?

Tykkere og tyndere er nok de forkerte ord, men mængden af cement man kommer i varierer (derudover kan der være godt at bruge lidt mere vand hvis man skal trække mørtel på store flader med bræt fremfor med ske, men det skal du ikke) 


Til denne her opgave betyder det nok ikke så meget. Du kan også købe en færdigblandet sæk hvor der kun skal vand i 


Ask

Så blev jeg færdig   resultatet blev ok syns jeg, der er dog nogle få steder hvor det er sunket ind, men det får en tur mere imorgen.


Jeg syns det var svært at lave et skarpt hjørne oppe i toppen. Kan man få noget til at pudse hjørnerne skarpe, evt et pudsebræt beregnet til hjørner, eller noget andet der er bedre?

Vedhæftede filer:
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også