Nybegynder søger hjælp til dørgreb/pal

Hej alle,

Jeg er total nybegynder, så jeg håber på lidt hjælp og vejledning her :)

Jeg vil gerne have skiftet mine dørgreb i 2 af mine døre i mit gamle hus. 

Jeg har afmonteret de gamle greb, som "dinglede" lidt.

Således ser det ud:

Problemet består i, at den nye pal (metalstangen der går gennem døren til grebet på begge sider, har jeg googlet mig til), virker for stor til hullet i begge døre. Den gamle pal sad løst i hullet, hvilket gav den førnævnte "dinglen". Foreskellen på pal'erne er et par mm. De nye greb er  standart messinggreb, der er købt i et byggemarked og som godt kunne bruges i nogle af husets øvrige døre.

Jeg har smurt med lidt WD-40, men den nye pal kan ikke komme ind i hullet og den gamle pal kan ikke bruges sammen med de nye dørgreb.

Så kære forum, hvordan løser jeg bedst muligt dette problem? Kan palen slibes lidt, så den måske kan gå i hullet? Skal jeg bytte mine nyindkøbte dørgreb til en model med en mindre pal og i så fald, hvilke tal og mål skal man kigge/spørge efter hos forhandlerne?

På forhånd tak for hjælpen!

Vh. SALH

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg havde samme problem for nyligt med en enkelt dør. Dog var der mindre forskel i størrelsen end det ser ud til du har. Men hvis den gamle sad meget løst, så er det nok sammenligneligt.

I mit tilfælde var det nok at file en af siderne på palen og runde kanterne lidt - så kunne jeg få den ind. Materialet var let at bearbejde så det var ikke så vanskeligt.

En fladfil https://www.jemogfix.dk/falke-fladfil-200-mm/3120/9022257/

Og så prøvede jeg løbende om den passede, så jeg ikke fik taget for meget af.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis