Hvilket stål til stabiliserende væg

Hej folkens. 

Min bror er ved at renovere sit nyindkøbte ældre hus. De ønsker bl.a. at vælte væggen mellem stue og køkken. 

De har betalt sig fra en vurdering og der er tale om en stabiliserende væg - ikke en bærende.

Jeg tænker at et stykke jern af passende dimension monteret mod væggen vil kunne tage vindtrykket? Men hvilken størrelse vil være passende?

Hvad tror i prisen vil være, hvis en murer skal levere og montere? 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bliver dyrt...for det kan ikke lade sig gøre!


 Certificeret Statiker

christiannielsen skrev den 03-04-2019 17:15:28
 Kommer der et mere brugbart uddybende svar som man kan lære noget af?

 Stabilitet er svært at forklare. Men i grove træk så for at en søjle kan virke afstivende skal den flytte sig! Det betyder loftskiven vil skulle flytte sig! Du har i gavlen 15m væg som ved vindpåvirkning flytter sig meget meget lidt! Det betyder at din søjle tilsvarende skal være meget meget stor!


 Certificeret Statiker

Hvor er de 15 meter væg, du nævner?

Det bredeste stykke der vil være er knap 9 meter. Resten af huset har jo vægge til at agere stabilisator for vindpåvirkning i begge retninger. 

Jeg må give ingenioren ret. At stabilisere med en søjle kræver en stor søjle hvis ikke den skal støbes ned og indspændes. Man kan også vælge at lave det med en lidt mindre søjle, men så kræver det at den bliver gravet meget dybt ned så den fungere som en indstøbt stang, hvorpå væggen trykker under vindpres.

Og så skal man have sådan en søjle op ad væggen pakket ind i gips. Er det pænt?

Alt kan lade sig gøre. Det er bare et spørgsmål om pris.

Hilsen en anden ingeniør.

Annonce

Hvad ville i foreslå af løsning, når nu søjlen tilsyneladende ikke anses for holdbar?

En halvmur kan også tage en del af stabiliteten. Kan det nu lade sig gøre, kan den jo bygges ind i nogle køkkenelementer så man ikke kan se den. Men det kræver jo at bygherre kan og vil passe ind med en sådan løsning.

Når det er sagt så har jeg 8 meter gavl uden stabiliserende væg. Altså et højere og mere udsat vægstykke, da vi den ligger mod vest 100 meter fra vandet. Tit kan det godt lade sig gøre, men du får næppe nogen til at skrive under på det 😀

Så hvis man fjernede hele det lange vægstykke og bibeholdt halvdelen af det lille vægstykke i højden, så ville det ikke være helt skævt? Eventuelt bibeholde en meter i fuld højde og banke resten ned i halv højde? Så er der i hvert fald en del væg til fortsat at tage vindtryk? 

Super... Jamen jeg smider info videre til ham. Så må han selv finde ud af, hvad han synes er bedste løsning.  

Tak.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis