Hvilket stål til stabiliserende væg

Hej folkens. 

Min bror er ved at renovere sit nyindkøbte ældre hus. De ønsker bl.a. at vælte væggen mellem stue og køkken. 

De har betalt sig fra en vurdering og der er tale om en stabiliserende væg - ikke en bærende.

Jeg tænker at et stykke jern af passende dimension monteret mod væggen vil kunne tage vindtrykket? Men hvilken størrelse vil være passende?

Hvad tror i prisen vil være, hvis en murer skal levere og montere? 

Hej folkens.  Min bror er ved at renovere sit... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan har i fået den vurderet? Når i har fået den vurderet at være stabiliserende, så forstår jeg det som om at den indgår i et system der skal modstå vindkrafter på facaden. En halvvæg eller en indspændt søjle kan virke stabiliserende på facademuren - men ikke på huset som en helhed. Her skal du have et system - væg eller stålramme eller vindkryds - som er fastgjort i etageadskillelsen foroven og fundamentet forneden. 

Hvis du fjerner en stabiliserende væg, så betyder det at belastningen på din etageskive bliver større, fordi lasten skal optages over et større areal. Det betyder også at de tilbageværende vægge skal optage en større vandret belastning i oversiden.

Konsekvensen heraf kan være, at loftskiven ikke har den fornødne styrke til disse laster, og der vil derved ske bevæglser=revner.

For tværvæggene er der risiko for 2 uhensigtsmæssige tilfælde, nemlig at den vandrette belastning forsøger at vælte væggen (bevægelse=revner) eller at lasterne forsøger at skubbe til væggen pga for lav friktion i undersiden, såkaldt glidning (bevægelse=revner). Tværvægge har som regel ikke nogen bærende effekt og derved ikke nogen last til at stabilisere væggen. Som konsekvens heraf udføres disse vægge - især de korte- typisk med trækstænger og glidningsbeslag, netop for at modvirke uhensigtsmæssige bevægelser og derved undgå revner. 

Jeg ville nok anbefale at få efterprøvet stabiliteten ved beregning, for at se om loftskiven og eksisterende vægge har kapacitet til at væggen kan fjernes, eller om der skal udføres noget forstærkning.


 Certificeret Statiker

Vi har været i et lignende scenarie.

Min ingeniør mente jeg havde ret i at facadestykket uden tværstående vægge blev for langt men også risiko for vrid/skred i etageadskillelsen (1 1/2 plans hus) så her blev der tilført yderligere stabilitet vha forankret søjle i ydermurs hulrum til at stabilisere facaden samt 2+2 vindtrækbånd på kryds i etageadskillelsen.

/BOFH



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ingenioeren skrev den 03-04-2019 17:12:12
Det bliver dyrt...for det kan ikke lade sig gøre!

 sorry men er det ikke lidt negativt. Din anden forklaring var LANGT bedre.
Det vil kræve en hulens masse stålprofiler, nogle minifundamenter at stille den på og så skal man nok få de nødvendige afstiver. At huset kommer ser ud til at have knust rygsøjlen og fik Limfjords Jernbanebro stillet på begge sider af væggen for at blive stående,... nå ja ... det er vel udtrykket der følger med. 

Men alt kan lade sige gøre for penge

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis