Bærende væg?

Hej kære lav-det-selv mennesker!

Jeg står i den situation at jeg ønsker at fjerne en væg i mit ny-erhvervede hus, som jeg er i tvivl om, er bærende/stabliserende eller ikke. Det drejer sig om væggen mellem køkken og stue. Som i kan se, er der siden den originale opførelse lavet en tilbygning for større stue. 

Jeg har vedlagt nogle billeder, som der måske er en dygtig fagperson der kan uddrage noget fra. Håber jeg hører fra jer

Rigtig god dag,

Vh Jonas 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ved ikke om den er bærende, men umiddelbart vil jeg tro, at den er med til at afstive huset i længederetningen.

Men jeg er en af dem som mener, at det er synd når så mange vælter væggen i mellem køkken og stue.

For mig giver det mening at man kan lukke af for rodet i køkkenet når man sidder i stuen, og man slipper for at sidde i stuen og høre køleskabet tænde og slukke samt for madosen.

Når man vælter væggen så giver det også et meget u-hyggeligt rum som er svært at møblere og som ser helt forkert ud.

Det er en modedille som heldigvis er på vej væk, det med at vælte vægge mellem køkken og stue, og jeg er nok ikke den eneste som bemærker dette, liggetiden på huse hvor at dette stunt er udført, den er også længere, ganske simpelt fordi at rummet ser helt forkert ud og at moden er ved at skifte.

Tak for det fine svar! Jeg må erkende at jeg ikke selv er til det store køkken al rum som mange ønsker. Det handler simpelthen om pladsmangel. Planen er igen at trække den ene væk lidt tilbage for at få plads til 2x 60’er skabe “inde” i væggen og så kun have åbent ud til spisearealet. Det kræver dog som sagt, at den eksisterende væg nedbrydes før opførsel af ny gipsvæg. Tusind tak for svaret!

Rigtig god dag!

Den er IKKE stabiliserende. Det er der rigeligt med vægge til at klare. 

Om den er bærende afhænger af din tagkonstruktion og dets dimensioner. Prøv at kravl på loftet og se om spærene hviler på den. 

Man kan også ofte se på snittegningen om den er bærende. I så fald vil der være fundament under skillevæggen. Den vil altså ikke bare stå på betondækket/gulvet, hvis den er bærende.

Tusind tak for svaret! Jeg har Fundet to billeder mere, som måske viser bedre hvor spærrede hviler. Det for mig svært at vurdere, men måske du kan supplere? 


Om ikke andet, tusind tak for svaret 😁

Jeg kan ikke hjælpe mere. Tegninger er ret “tynde” i deres detaljeringsgrad. Ydermere er det også 2 forskellige spær. Du må på loftet for at se om den støtter. Gør den det, så må du lige få regnet på om det kan holde uden støtten.

Alternativt så ligger du en bjælke op over spærene mellem væggen ved skorstenen og væggen til entréen. Der hvor du vil fjerne væg. Den vil altså gå skråt. Så kan man hænge spærene op i den.

Som der skrives - kontroller om spær hviler af på væggen. Som udgangspunkt ses at dit sidste billede - snit i bygning - at der ikke er fundament under indvendige vægge, og de er derfor med overvejende sandsynlighed ikke bærende for taget.


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis