Afslutning af 2 strengs varmeanlæg

Følg tråden
nenne
nenne
Postnr: 2650
nenne nenne

Hvordan bør fremløbet slutte på et 2-strengsanlæg. I sidste radiator eller føres til returstreng? Pt. er den bare proppet af, da sidste radiator (radiator 4) er nedtaget. Før sluttede den i radiator 4 hvilket jo må være det samme som en prop?

Se venligst diagram over mit anlæg herunder.

på forhånd tak.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Fremløb kan fint afslutte i sidste radiator.

Ps. Den 4 radiator slutter ikke som en prop, hvis den var forsynet med retur.

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Et tostrengsanlæg kræver ikke afslutning. Den sidste radiator er afslutningen.

fase
nenne
nenne
nenne nenne Trådstarter

Ok tak for info. Grunden til at jeg bliver i tvivl er dette diagram fra teknologisk.dk hvor de har indføjet en trykreguleringsventil. 

Hvad sker der f.eks. hvis alle radiatorventiler lukke ned og cirkulationspumpen stadig pumper?

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Differenstrykventilen er der for at der for at forsøge på at holde et konstant differenstryk på systemet, men i et enfamiliehus har jeg ikke set det anvendt. Hvis cirkulationspumpen kører mod lukkede ventiler og dermed ikke pumper vand rundt kører den bare i sit eget vand. Det sker der ikke noget ved.

fase
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Jeg vil mene ventilen i dette her tilfælde har samme slags funktion som en shuntventil (by-pass), sådan at kedelvandet kan cirkulere. Er cirkulationspumpen fx. en Alfa2 og indstillet på variabel tryk, vil den gå ned på laveste ydelse.  

S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Det er ikke en shuntventil eller en bypassventil. Ventilen virker som en variabel kortslutning mellem frem- og returløb. 

fase
Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.
Frank Chr. skrev den 04-04-2019 08:36:20

Jeg vil mene ventilen i dette her tilfælde har samme slags funktion som en shuntventil (by-pass), sådan at kedelvandet kan cirkulere. Er cirkulationspumpen fx. en Alfa2 og indstillet på variabel tryk, vil den gå ned på laveste ydelse.  

Rettelse (uddybning) .. som en slags "omvendt" shunt, altså en to-vejs ventil, så der skabes passage mellem ind- og ud fra kedlen så vandet kan cirkulere uhindret, selv om samtlige radiatorer er lukket,  når cirkulationspumpen køre/flytter vand. 

Eller er det helt hen i hegnet..?   

nenne
nenne
nenne nenne Trådstarter

Jeg beholder det som det er nu, altså uden forbindelse mellem frem og retur. Tak for hjælpen.

Frank Chr.
Frank Chr.
Frank Chr. Frank Chr.

Pas nu på at pumpe ikke kaviterer når den pisker rundt i det samme vand (uden at kunne flytte det), for til sidst kan der dannes (luftbobler) luftlommer ind i pumpen, og så lyder det, som om den pumper grus.   

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Shuntventil
    Fyr og opvarmning
  2. Shuntventil
    Lav-Hus
  3. By-pass ventil varmeveksler Redan
    Lav-Hus
  4. shuntventil
    Fyr og opvarmning
  5. Radiator - er den død?