Motorcykelkørekort

I forbindelse med familiebesøg  i dag, kom vi til at sidde og kigge på kørekort, samt de kategorier vi nu har erhvervet. 

Jeg erhvervede kørekort i ca. 1976 til bil samt motorcykel "solo"!. I dag hedder det jo "A".

Nu har jeg lige tjekket kørekortbekendtgørelsen:


§ 11. Kørekort til kategori A (stor motorcykel) giver ret til at føre:

1) Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn.

2) Trehjulet motorcykel med en motoreffekt på over 15 kW eller trehjulet bil med en motoreffekt på over 15 kW.

3) Det i § 10, stk. 1, nr. 1, nævnte køretøj.

4) De i § 9, stk. 1, nr. 1 og 2, nævnte køretøjer.

5) De i § 8 nævnte køretøjer.


Vil det sige, at jeg nu (over tid) har erhvervet ret til at køre med sidevogn, selv om jeg aldrig har aflagt køreprøve med en sådan?   


Træd ikke på mine ledninger :o)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror nok, jeg har fundet svaret selv    (men lytter gerne til indspark)   .

Jeg har nok fået tildelt nedennævnte kode 100. Den står ikke på mit kørekort, men lur mig, om ikke den findes et sted i et edb-system (som politiet har adgang til).


Så har jeg fundet lidt skriveri hos forskellige køreskoler, samt på et MC-forum:

Har du et kørekort til motorcykel i forvejen, men ikke til sidevogn (udstedt før 1. juli 1996), så skal du kun lære at køre med sidevogn på et køreteknisk anlæg. Der kræves ingen prøve, men kørelæreren skal skrive under på at du har modtaget undervisningen.


Hvis du har erhvervet dit MC-kørekort efter den 1. juli 1996 og før 1. januar 2013, så har du, jf. forskrifterne i bekendtgørelsen for køreuddannelse,
været på bane og har øvet nogle ganske bestemte øvelser (svingteknik, bremseteknik m.v.)
og du har fået dit kørekort udstedt til både solo- og sidevognscykel.

Har du der imod et "gammelt" kørekort "uden sidevogn" - udstedt FØR 1. juli 1996, så skal du gennemføre et tilsvarende kursus på bane - og kun på bane - og derefter have udstedt et nyt kørekort.


Men jeg hører gerne jeres erfaring/viden? 


Træd ikke på mine ledninger :o)

Jeg har fået et nyt kørekort på et tidspunkt. Første gang erhvervet i 1967 med solo MC. Da det bortkom for 5-8 år siden fik jeg et nyt med stempel ved sidevogn. Har aldrig kørt med een.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis