Alger på lærketræ

Hej

Vi har en terrasse med dæk af sibirisk ubehandlet lærk. Det er vi ret glade for. Dog er den i denne vinter - eller mangel på samme - blevet relativt hårdt ramt af alger. 

Jeg har forsøgt forskelligt og det er da blevet bedre, men jeg undrer mig over, at de midler jeg bruger ikke virker bedre. 

Hvad har jeg prøvet

1) tag og murens. Skummet ud over den. Stort set ingen effekt. 

2) GORI algefjerner. Fordelt med havesprøjte. I anbefalet opløsning 1:9 næsten ingen effekt. Ekstra stærk 1:5 noget bedre med fortsat ikke nok. 

3) 10% kvanol opløsning 1:4. Fordelt med havesprøjte. Næsten ingen effekt. 

Så spørgsmålet er, hvordan fjerner man alger fra ubehandlet lærk? 


11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal også tilsættes en omgang knofedt, efter alle kemikalierne. 

Der skal skrubbes væk med en stiv børste. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Brun sæbe, en halvstiv gulvskrubbe eller en aflagt opvaskebørste til gryder, og masser af knofedt er perfekt til lærk under de beskrevne betingelser.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Brun sæbe på udendørs ubehandlet lærk? Det kan jeg ikke tro. Er der andre der har effaring med det? 

Det kunne have noget med temperaturen at gør, at algemiddelet ikke virker, så vent til det bliver varmere, sprøjt det på, og lad det virke i en uges tid.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg bruger hvert år brun sæbe til både terrasse i lærk og havemøbler i teak. 

Derudover rengøring af et hvidmalet plankeværk, og skulle der være en smule på murværket, får det samme tur.

Almindelig brun sæbe er formidabel til fjernelse af alger. Det er langt mere effektivt end alverdens mirakelmidler, og så er det uafhængig af temperatur.

Rester af alger og sæbe spules væk med haveslangen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
BS9000 skrev den 02-04-2019 22:24:35

Jeg er som sådan bare "bange" for om jeg ødelægger træet ved at skure rundt i det med en stiv børste? Åbner jeg det ikke bare endnu mere op? 

 Vi bruger den lidt utraditionelle metode, at vi giver terrassen en god omgang sæbespånevand efter rengøring og skrubning. Så suger træer en masse sæbe til sig, og bliver mættet af det.
Lide sammen princip som bruger på vores trægulve indendøre. 

Vi giver ingen olie eller andet. Det er godt brun imprægneret træ, ikke lærk. Men det tror jeg er underordnet. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er forskel på imprægneret træ og lærk. Det er bestemt ikke underordnet hvilke sort der bruges.

Lærk er godt til vertikale flader udendørs, men må under ingen omstændigheder sammenlignes med imprægneret træ der som oftest er fyr.

Sæbespåner med højt indhold af lanolin er godt til gulve indendørs, men ikke velegnet til udendørsbrug hvor luftfugtigheden generelt er højere. 

Her er det bedre at bruge sorter som lærk, eg eller robine med højt indhold af naturlige fungicider, og siden vedligeholde olie.

Hvad der ved første indtryk virker som et godt tilbud (billigt brunimprægneret polsk stærekassetræ), er oftest forbundet med øgede vedligeholdelsesomkostninger senere.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej. Nu er der gået lidt og jeg kan sige at Kvanal 10% virkede. Det skulle bare lige ha noget tid. 

Øh ... Kvanol indeholder Benzalkoniumchlorid som kan forårsage varige øjenskader og forbrænding af huden.

Desuden er det meget giftigt med langvarige virkninger for vandlevende organismer.

Kvanol er kun til erhvervsmæssig brug

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også