Filt på vådrumssikring

Hej.

Vi er i gang med at renovere badeværelse og skal derfor vådrumssikre. Jeg kan se vådrum gælder bruseniche og gulv samt 10 cm op ad væggene. Når vi har fjernet klinke-borden der sidder op ad væggene udenfor brusenichen, så skal vi nok spartle lidt før vådrumssikringen på de 10cm laves.  Kan man så spartle ovenpå igen før man sætter filt op? For man kan vel ikke bare sæt filten ovenpå vådrumssikringen?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan man i princippet godt men du må ikke sætte filt op og eller male i en vådzone. der skal ikke laves vådrumssikring med membran uden for vådzonen.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Men væggen er jo ikke vådzone - se billede. Det er kun gulv og så 10cm op ad kanten - så det er ikke helt svaret på mit spørgsmål

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Igen så bruger man ikke en vådrumsmembran udenfor en vådzone.

Men ja det kan du godt.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

I Sverige findes der fine godkendte vådrumssystemer uden fliser.

Membran, spartel, særlig filt og særlig maling.

Læs mere om her:

https://www.målarenstockholm.se/mala-vatrum

Bauhaus i Malmø kan hjælpe med det hele, hvis man beslutter sig for at købe en svensk sommerhytte og indrette den med filt og maling.

Jeg ville nok bruge noget fliselim under membranen i stedet for spartel. De to ting hænger ikke ret godt sammen fordi spartlen ikke er ret stærk. Hvorfor vil du ikke have en sokkelflise/vaskekant ?  

Rent teoretisk er det ikke en MK godkendt løsning at spartle og sætte væv hen over membranen. Jeg siger ikke at det ikke kan holde på den måde, men det er upraktisk og som sagt ikke helt efter bogen. Du har godt nok membranen men MK godkendelsen er givet efter at der er en flise der dækker.  Så du har både noget og ingenting.


km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
kmflisemester skrev den 02-04-2019 20:37:00

Jeg ville nok bruge noget fliselim under membranen i stedet for spartel. De to ting hænger ikke ret godt sammen fordi spartlen ikke er ret stærk. Hvorfor vil du ikke have en sokkelflise/vaskekant ?  

Rent teoretisk er det ikke en MK godkendt løsning at spartle og sætte væv hen over membranen. Jeg siger ikke at det ikke kan holde på den måde, men det er upraktisk og som sagt ikke helt efter bogen. Du har godt nok membranen men MK godkendelsen er givet efter at der er en flise der dækker.  Så du har både noget og ingenting.

Som jeg forstår hendes opslag så spørger hun om hun kan spartle og sætte filt op på membranen udenfor vådzonen. Altså i fugtzonen. Det er der vel ikke noget galt i siden der ikke skal laves membran i fugtzonen? Eller tager jeg fejl?


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Det er rigtigt nok, men de nederste 10 cm hører til vådzone og resten op ad er fugtzone. Så det er de nederste 10 cm hun mener.  Som jeg læser det :-)  

PS kan se du har været ved Milton. Rehnquist familien har ejerskab over Menzer og Kristensen nu. (Igennem Milton Holding) Det har de godt nok gået stille med  :-) Nå tilbage til tråden. Sorry. 


km
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også