LDS køleskabs termostat: kompressor pause?

Jeg har klunset et gammelt køleskab hvor termostaten er gået.
Indtil nu har jeg bare kortsluttet den og ladet det køre konstant (bliver kun brugt lejlighedsvis til at køle øl og vand), men jeg har fået den ide at bygge en ny termostat til det (mest for sjov).

Er der ikke noget med at sådan en kompressor skal have en pause når den lige har kørt, inden man må starte den igen?
og hvis ja: hvorlænge skal den så have?


/Morten Vinding
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kompressoren burde kunne køre kontinuert, så der burde ikke være noget problem med pauser. Da det tager nogen tid at opbygge trykket, skal du ikke lade termostaten koble ind og ud med ganske korte intervaller (under 60 sekunder).

Vi har et tilsvarende køleskab i kælderen. Der har vi også kortsluttet termostaten og i stedet anvender vi et simpelt ur, der normalt er tændt et kvarter hver time, hvilket holder det på ca 5-7 grader. Er det meget varmt i kælderen, skal det lige have 15 min ekstra en gang imellem.

Hvis det er en gammel bimetaltermostat - giv dem noget kontaktfedt. 

Er det en elektronisk regulator, er det sikkert bare NTC der har fået fugt og blev gammel. Sådan en fætter koster ikke 10 kr. MEN du skal have samme type. 

og ja kompressoren skal have et efterløb. Det er jo en 2-punkt regulator du bygger. Gerne min. 5 min før den opbygger tryk og få kølemidlet rundt. 

BTW: En temperaturregulator fås hos Kinamand for under momsbagatellen - helt uden CE mærke og alt det der. 



Mjølner skrev den 02-04-2019 15:20:02

Hvis det er en gammel bimetaltermostat - giv dem noget kontaktfedt. 

Er det en elektronisk regulator, er det sikkert bare NTC der har fået fugt og blev gammel. Sådan en fætter koster ikke 10 kr. MEN du skal have samme type. 

og ja kompressoren skal have et efterløb. Det er jo en 2-punkt regulator du bygger. Gerne min. 5 min før den opbygger tryk og få kølemidlet rundt. 

BTW: En temperaturregulator fås hos Kinamand for under momsbagatellen - helt uden CE mærke og alt det der. 


Det er en bimetal. Men kapilarrøret er knækket (tæring) ☺️
Men nu er hele sporten også at bygge en termostat selv (med noget ESP8266/Arduino, wifi osv. 🤣).

Hmm 2-punkt? Mener du hysterese?
Jeg tænkte mere på, at jeg syntes at have set nogen køleskabe der lød meget skidt hvis strømmen kort var afbrudt (som om der opbyggede sig modtryk i rørene el.)
Normalt vil et køleskab heller ikke starte med det samme igen, hvis man hiver strømmen mens det kører...


/Morten Vinding

Præcis.

Så minimum køretid og minimum stoptid. Fx 5 min.

Evt. Kunne du indstille dem individuelt.

Så: når temp. er over setpunkt OG det er mere end 5 min. siden den sidst var startet, så aktiver udgang....


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der bruges også bimetal termostater til køleskabe med automatisk afrimning. Så sidder kapilarrørs føleren på fordamper. Den har så kompressor tændt til fordamper temperatur er nede på ( justerbar) ca. 5-15 minus. MEN når den har nået målet og er slukket så starter den ikke igen før fordamper har nået 3-5 plus grader.
Så opnår man hver gang at fordamper er optøet.
Det går så galt hvis lågen ikke er tæt, det er højsommer eller skabet ikke får luft op bagpå.
Så opnår den aldrig at gå i stå, og derfor kommer der ingen optøning, køler mindre, manden skruer mere ned og den går slet aldrig i stå. Den skal så stå slukket og åben i 1/2 - 1 døgn før den er optøet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 02-04-2019 20:27:15

Der bruges også bimetal termostater til køleskabe med automatisk afrimning. Så sidder kapilarrørs føleren på fordamper. Den har så kompressor tændt til fordamper temperatur er nede på ( justerbar) ca. 5-15 minus. MEN når den har nået målet og er slukket så starter den ikke igen før fordamper har nået 3-5 plus grader.
Så opnår man hver gang at fordamper er optøet.

Det er også det jeg har konkluderet mig frem til. Her er føleren skruet fast i bunden af fordamperpladen. Og det er nok kondensen dér der har fået kapilarrøret til af tære igennem.

Det er også der jeg planlægger at montere min nye føler. Jeg er dog meget i tvivl om hvilke temperature jeg skal gå efter, men det lyder til at du har lidt erfaring, så jeg vil tage udgangspunkt i dine.

Men det du siger er at jeg ikke behøver bekymre mig om at starte kompressoren lige efter den er stoppet?
Min frygt er at den køler til -5°, slukker og lige efter er der nogen der åbner døren så der kommer varm luft ind på sensoren og den starter umiddelbart igen.
Men måske er problemet ikke så stort når sensoren sider på bagsiden af fordamperpladen (som den gør)...


/Morten Vinding
Den har god forbindelse til fordamper, så den stiger ikke lige pludselig i temperatur.
Det eneste der sker, hvis det skulle ske, er at kompressor ikke kan starte på grund af at trykket í mellem kredsen ikke er " feset forbi" "Problemet er størst ved nyere køleskabe. Når kompressor er blevet godt slidt fiser det hurtigere af.
Det er i øvrigt en måde at teste hvor slidt en køleskab er. Jo hurtigere den magter at gå i gang igen efter stop des mere slidt er den.
Den slår blot fra på sin klixon ( overbelastning) og kommer igen når denne er kølet af.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Super information Erik!

Det giver mening. Og det betyder også at jeg ikke behøver bekymre mig om at lægge sikkerheds-delays ind i termostatsoftwaren, gør det en del nemmere for mig.

Mange tak for alle jeres hjælp og gode info.


/Morten Vinding
ev elmand skrev den 02-04-2019 20:27:15

Der bruges også bimetal termostater til køleskabe med automatisk afrimning. Så sidder kapilarrørs føleren på fordamper. Den har så kompressor tændt til fordamper temperatur er nede på ( justerbar) ca. 5-15 minus. MEN når den har nået målet og er slukket så starter den ikke igen før fordamper har nået 3-5 plus grader.
Så opnår man hver gang at fordamper er optøet.
Det går så galt hvis lågen ikke er tæt, det er højsommer eller skabet ikke får luft op bagpå.
Så opnår den aldrig at gå i stå, og derfor kommer der ingen optøning, køler mindre, manden skruer mere ned og den går slet aldrig i stå. Den skal så stå slukket og åben i 1/2 - 1 døgn før den er optøet.

Tænkte jeg lige ville lave en opfølgning på mit projekt   

Jeg har nu fået monteret min termostat, som er baseret på en Sonoff wifi switch, der er blevet flashet med Tasmota og udstyret med en DS18B20 temperatur sensor.
Så kan jeg styre den over wifi og følge med i temperaturen   

Men som man kan se på denne graf, så formår køleskabet faktisk at køle fordampere lynhurtig ned på -15℃ (+10 > -15 på 6 minutter!):
https://grafana.mikro.dk/dashboard/...PEpgWgolJE
hvilket betyder at termostaten slår fra, og temperaturen på fordampere hurtig stiger igen.

Erik: jeg har lidt mistanke om at den originale termostat både følte på kapilar-rørs-føleren og direkte omkring sig (sidder i toppen af køleskabet).
Kan det passe?


/Morten Vinding
som jeg har lært det så føler den kun med knobben ude i ende af kapilar røret. Hvordan i detaljer og teori ved jeg ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis