Vurdering af vinduers bærende effekt

Hej LDS

Jeg står for at udskifte vinduer og døre i mit nyindkøbte hus.
Huset er i 1 1/2plan, fra 1975. 


Jeg er nysgerrig på to ting.

1.
 Jeg har to høje, smalle fastkarmsvinduer (b:240mm) med ca 30cm muret væg imellem. Kan jeg mon nedrive den mellemliggende mur og indsætte et bredere vindue?
Min vinduesproducent kan ikke lave så smalt et vindue, at jeg bare kan skifte dem 1:1.

2.
Nu har jeg læst en masse om bærende vinduer i villaer fra den tid. Jeg mener ikke mener mit hus er af den typiske slags fra tiden, men jeg er alligevel nysgerrig på en lodret post mellem to vinduer på soveværelset.  Der er et samlet spænd på 2450mm med muret væg over  (ca1-1,5m op) og under.
    Er denne post vigtig? Eller kan jeg lade mine nye vinduer stå op ad hinanden/bestille et to-fagsvindue?.

Tak for svar

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På den ene side og på den anden. Kan ikke forestille mig, at man ikke har lavet en samlet overligger over begge vinduer, men risikoen er at de helt har udeladt den. Prøv at bore gennem fugen i forbandet mellem vinduerne og se om du rammer jern.

Mvh Troels
Vinduer er normalt ikke bærende elementer, så hvis du vil fjerne støtten, skal du være sikker på, at overliggeren kan bære uden støtte på midten.

fase
Hurtige svar, tak!
Jeg kan se i tegningsmaterialet, at der er en stålbjælke over det lange parti. Inp140.
Tegninger:
https://ibb.co/Ttqt5z7
https://ibb.co/qrZ98Yq
Jeg kan se i tegningsmaterialet, at der er en stålbjælke over det lange parti. Inp140.
Hvis stålbjælken kan bære uden støtte på midten, skulle vejen være fri.

fase
Kan jeg selv vurdere om bjælken kan bære sig selv? Hvad er afgørende?

Og mht. 1. Spørgsmål - jeg kan ikke selv se noget i tegningerne. Men måske i kan tyde noget?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis