Fix måde at se om det er samlet på A eller B måden?

Hej

Jeg er ved at samle noget netværk, er der nogen der ved, på en fix måde hvordan jeg kan se på det resterende netværk, om det er samlet på A eller B måden ?

Tænker at ville invester i et LAN Netværkstester Basic
https://www.avxperten.dk/netvaerkstester/lan-netvaerkstester-basic.asp

hvad er farver der bruges til A eller B?

Martin G. 


Går og roder med lidt af hver : -)
Hej Jeg er ved at samle noget netværk, er der... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 04-04-2019 07:21:46

Som udgangspunkt skal du samle dit stik efter A metoden.

Du behøver ikke andet dokumentation end farvekoden på hver side af stikket. Der er farve og plads til alle ledere.

 Med fare for at skabe endnu mere forvirring for OP, så tror jeg ikke jeg er enig i at man skal samle efter TIA/EIA-568a standarden. Langt de flest (alle?) netkabler man køber i Danmark er monteret efter TIA/EIA-568b standard. Har lige tjekket et større udvalg af dem jeg har fået samlet sammen gennem årene. Alle er samlet efter B standard. LK viser også i deres Vejledning til Actassi S1 konnektor at der skal samles efter B. Dele af vejledningen kan i øvrigt også bruges som inspiration/hjælp.

At se om et kabel er samlet efter A eller B standard er meget simpelt: Tag dit kabel med konnektor. Tappen skal være ned af. Kig på konnektoren. Er de to ledninger til venstre orange (1: Hvid/orange 2: Orange) er det B standard Er de grønne (1: Hvid/grøn 2: Grøn) er det A standard.

maynardj skrev den 05-04-2019 00:12:39

 Med fare for at skabe endnu mere forvirring for OP, så tror jeg ikke jeg er enig i at man skal samle efter TIA/EIA-568a standarden. Langt de flest (alle?) netkabler man køber i Danmark er monteret efter TIA/EIA-568b standard. Har lige tjekket et større udvalg af dem jeg har fået samlet sammen gennem årene. Alle er samlet efter B standard. LK viser også i deres Vejledning til Actassi S1 konnektor at der skal samles efter B. Dele af vejledningen kan i øvrigt også bruges som inspiration/hjælp.

At se om et kabel er samlet efter A eller B standard er meget simpelt: Tag dit kabel med konnektor. Tappen skal være ned af. Kig på konnektoren. Er de to ledninger til venstre orange (1: Hvid/orange 2: Orange) er det B standard Er de grønne (1: Hvid/grøn 2: Grøn) er det A standard.

 Det har ingen betydning med hvilken standard dine patchkabler er samlet efter. Signalerne i kablet er ligeglade med hvilke farver ledningerne har, bare der enten er brugt A i begge ender eller B i begge ender.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 05-04-2019 06:22:43

 Det har ingen betydning med hvilken standard dine patchkabler er samlet efter. Signalerne i kablet er ligeglade med hvilke farver ledningerne har, bare der enten er brugt A i begge ender eller B i begge ender.

 Ja signalerne er ligeglade så længe du trækker fra punkt a til b (vi snakker ikke standarder her ). I dette tilfælde skal der indskydes mindst 1 netværkskabel (som vil være B standard, medmindre man vil ud og finde et netværkskabel samlet efter A standard. Held og lykke) derfor ender man med 2 forskellige standarder på samme træk.

Uncle Ted

Quote:

Either work equally well, as long as you don't mix them! If you always use only one version, you're OK, but if you mix A and B in a cable run, you will get crossed pairs!

At bruge forskellige standarder vil komplicere installationen og er unødvendig hvis man bruger B standard.

Det er fuldstændig lige meget om du bruger a eller b samle måde.

Og om Patch kablerne er a eller b eller en blanding er os ligemeget , så længe at hvert kabel er ens i begge ender.

Det er lidt uklart hvad du mener med a og b på din tegning. Der burde stå et a eller b ved hver ende af et kabel og ikke kun midt på.

Men så længe kablerne er samlet ens i begge ender vil det virke, ja. (og i mange tilfælde også selvom det er samlet med a i den ene ende og b i den anden, da meget netværksudstyr selv finder ud af om kablet er krydset)


Hvis du med A mener fast oplagt kabel mellem udtag, kan din tegning bruges. Kabler mærket B bliver så patchkabler. Mangler der ikke et udtag og et patchkabel ved switchen?


fase

Jenshøj:

Denne tegning var bare mere eller mindre en illusion tegning: -)

Det var bare for at lave en illustrering om A eller B, jo der hvor der stå A det var A i begge ender  og B i begge ender : -)

Og de var samlet ens i begge ender : -)


S. Fabrin bare en for sjov tegning: -)


Går og roder med lidt af hver : -)

Det med at samle ens i begge ender?
Det er skrevet nogle gange her efterhånden i denne tråd  : -)

Jeg ville lave et eks her (hvis nu vi lige glemmer det med standard og dokumentation og alt det der)

 Der er 8 leder som er del op i 4 par

grøn / hvid
orange / hvid
brun / hvid
blå / hvid

Jeg har sat nummer på de to konnecter og de er sat ens på begge

De hedder X og Y

konnecter X / konnecter  Y

Par grøn / hvid

1 grøn ---------- 1 grøn
5 hvid  --------- 5 hvid

Par orange / hvid

2 orange ---------- 2 orange
6 hvid  --------- 6 hvid

Par brun / hvid

3 brun ---------- 3 brun
7 hvid  --------- 7 hvid

Par blå / hvid

4 blå ---------- 4 blå
8 hvid  --------- 8 hvid

Det er sådan jeg tænker når vi snakker om samlet ens i begge ender?
Tænker også at alle leder er ens i kvadratroden

og det skulle kunne virke?



Går og roder med lidt af hver : -)

Følg nu bare den farve kode der står på siden af stikket, enten sætter du ledningerne efter farvekode A eller B, og så er det bare at lave det enes i begge stik.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis