Brønd uden afløb?

Ja er sku på udebane.. 

Hvordan fungerer sådan en brønd? Der er nedløb fra tagrenden, samt Ca 80 cm nede tilsluttet endnu et nedløb (nedløb et løber hen til denne fra anden side). 

Der er konstant stillestående vand i brønden? 

Men ingen synlige udgangshuller til alt vandet? Hvad sker der med vandet?


Mvh. Christian M
 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg gætter på at det er en sandfangsbrønd. 

Dit nederste "indløb" er faktisk "udløb"! Det går så videre enten til en faskine eller til kloak.

Det er meningen, at faste partikler lægger sig i bunden af brønden, og vandet glider videre. Bunden skal tømmes af og til.   



Træd ikke på mine ledninger :o)

Hm den nederste er tilkoblet til nedløb fra tagrende af tidligere ejere? Iøvrigt er drænet også tilkoblet dette nedløb via en slange. Så der kommer både drænvand og tagvand? Er det en sag for ejerskifte det her? 


Mvh. Christian M
 

Hm, det lyder mærkeligt. Drænet må være "udløb". Det er for så vidt ok.

Kunne du evt. lægge en skitse op? Jeg forstår ikke helt hvad du mener, eller også har jeg svært ved at acceptere fakta.   


Træd ikke på mine ledninger :o)

Tilslutningen fra afløb tagrende nederst. 


Mvh. Christian M
 

bobenontot skrev den 01-04-2019 12:01:43

Hm, det lyder mærkeligt. Drænet må være "udløb". Det er for så vidt ok.

Kunne du evt. lægge en skitse op? Jeg forstår ikke helt hvad du mener, eller også har jeg svært ved at acceptere fakta.   

 Prøver at lave en umiddelbar skitse i dag. Men det mærkelige er, at drænet fører over i en brønd. I den brønd er der en pumpe, son pumper det op i det nedløbsrør mod sandfangsbrønden. Derudover skulle der være en faskine ude i græsplænen, men har prøvet at sende masser af vand igennem det rør. Alt vandet røg tilbage igen. 

Så Ingen gennemgang fra nedløbsrør til dræn, kun omvendt 


Mvh. Christian M
 

Annonce

Drænvand skal løbe til kloakken - kloakvand skal ikke løbe i dræn. Så dette lyder korrekt.

Hvis du fylder vand i sandfangsbrønden, forsvinder det så ikke? Det kunne tyde på stoppet faskine, eller evt. at sandfangsbrønden ikke er blevet tømt, så skidt ligger over udløb til faskine.

Afløb fra kloak er 80-90 cm dybde (frostfrit). Ser ikke ud til du har gravet så langt ned, selvom det er svært at se på billederne.

Jeg kan ikke rigtig se problemet. For mig ser konstruktionen af sandfangsbrønd rigtig nok ud.  

- Et tilløb til brønden fra den nærmeste tagrende.

- Et tilløb mere (80 cm nede) fra det nedløbsrør længst væk. Herpå er der koblet dræn.

Afløb ligger jo under vandspejlet da der er vandlås. Afløb fører enten til faskine eller afløb i vej.

Er der noget jeg har overset?

Ah så brønden bør lave et knæk ligesom et toilet?

Mvh. Christian M
 

Brønden er sikkert ca. 140 cm dyb, målt inde i brønden.

Søren O
Det er ikke brønden der laver et knæk, men røret der fører til faskinen. Det ses på illustrationen som en anden bruger har bidraget med i starten af tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis