Nedsivningsanlæg

Hej med jer,

Så er den gal igen. Har lige fået brev fra kommunen af vi skal have installeret et nedsivningsanlæg senest Sep. 2004 (bare perfekt når politikerne allerede nu snakker om vandmiljøplan 3!)

Men vi skal altså have sådan et installeret og har fået oplyst af kommunen at det cirka koster 30000 kr. for et tryksat anlæg.

Så har jeg selvfølgelig nogle spørgsmål. og hvad er mere nærliggende at at spørge her hos alle dem som har svarene.

Er der nogen som ved om man selv bare kan drave ud til et (efter anvisninger fra kloakmesteren) eller om han skal gøre det hele?

Hvor henne kan man finde priser på udstyret (ud over at ringe rundt) Er stødt på www.mesterguiden.dk, men ved ikke om det er det rigtige forum for det her.

Hvor mange strenge skal der graves og hvor lange skal de være? Må de slå et knæt eller skal de være rette?

Kan de være et problem at strengene skal graves ned gennem et dybt lag brokker (om ikke andet er de da meget mandledende :-)

Jeg ved at mange at spørgsmålene beror på den enkelte lokalitet og krav. men alle der har personlig erfaringer - både gode og dårlige - med et sådant anlæg, må meget gerne skrive nogle indlæg.

På forhånd tak
Peter
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej og velkommen.

Kan du forklare lidt mere om hvad det er for et anlæg din kommune kræver.

Du skriver noget om et tryksat anlæg, men hvorfor det ??

Er det et specielt sted du bor ?? meget tæt på kysten fx ?? eller endet vådområde ??

Har du spurgt teknisk forvaltning om hvad der er de helt nøjagtigt kræver ?

Venligst Njord 8)

MVH Njord
Hej Njord,

Det nedsivningsanlæg som jeg skal have, sker på bagrund at kommunens vandmiljøplan med fokus på rensning af spildevand og reducering af Fosfor-udledning.

Vi bor på nedlagt landbrug og er derfor ikke tilkoblet offentlig kloak.

Der findes vist 3 slags nedsivingsanlæg:
1) tryksat anlæg; dvs. at det er styret og en lille pumpe som leder det rensede vand ud i afledningsstrengene.
2) gravitationsanlæg, som er lidt mere simplet for trygdekraften sørgerfor at lede vandet aftomatisk ud i strengene. Dette er vist ikke muligt på vores ejendom.
3) et 'sandmile' anlæg som faktisk er et ovenjordsanlæg (et dige) hvor vandet udledes

Vi skal som sagt have et anlæg med pumpe, da kommunen flere gange har været ude og tage analyser og kigge på jordforholdene.

Så det er teknisk forvaltning som kræver dette. Idag ledes det rensede vand ned i en meget lille grøft, hvorfra det siver ned i en stærre bæk, og det er åbenbart et no-no.

Mvh
Peter
Ja grundlæggende mener jeg også at en rensning er den eneste rigtige løsning. Specielt da du tilsyneladende leder dit spildevand ret direkte ud i vore vandløb !

Og så ligger din ejendom åbenbart så lavt at du ikke bare kan lave et alm nedsivningsanlæg. Jeg har for ikke ret lang tid siden været i sommerhus i en weekend og her var der et nedsivingsanlæg. Huset lå i 1.ste række lige ud til vandet, og her var en lille vold der var opbygget til et nedsivningsanlæg, her blev spildevandet så pumpet op i.. Men den nøjagtige virkemåde kender jeg ikke.

Jeg tænker lidt på hvor længe et anlæg som dit vil kunne klare kravene til din husstand.. Altså når/hvis du laver et anlæg after tekniskforvaltnings anvisning er du så sikret at de ikke vil komme igen og forlange andre tiltag i de næste mange år fx 20 år..

Jeg ved ikke om man har krav på at blive tilsluttet et offentligt rensningsanlæg, det koster så et tilslutningsgebyr, men så er man jo også sikret i fremtiden... og der vil ikke være problemer med driften, men der vil så skulle betales for afledningen til rensningsanlæget.

Bare en tanke da jeg mener at huske noget om denne problematik for en del år tilbage..

Men jeg vil også gerne høre lidt mere om forskellige nedsivningsanlæg.

Venligst Njord :lol:

MVH Njord
Nu må det ikke forståes sådan at jeg leder det direkte ud i et vandløb. Faktisk så er vi nogle af de sidste som har fået påpud om forbedring, da vores nuværende system er et af de bedre.

Det anlæg du har set ved sommerhuset har sandsysnligvis været et sandmile anlæg. Der kan læses meget mere om de enkelte løsninger hos www.uponor.dk under systemløsninger ->nedsivning.

Jeg tror desværre aldrig man kan gardere sig mod nye tiltag langt ude i fremtiden, men her er det ikke en løsning at blive koblet på det offentlige system. Der mangler simpelthen rørføring.

Mht anlæggelsen af et nedsivningsanlæg, så har man muligheden for enten ag gøre det selv eller få kommunen til det.

Hvis man gør det selv gennem en kloakmester, så sparer man vist et tilslutningsgebyr på omkring 23000 kr til kommunen + man sparer et støøre årligt gebyr for drift.

Hvis man selv gør det, er totaludgtiften anslået til omkring 30000 og en årlig kommunal udgift på 500-1500 kr for tømning.

Mvh
Peter
Jeg tvivler ikke på at dit anlæg som sådan har fungeret fint nok igennem mange år.. Eller lovligheden af det.

Mine forældre har en septiktank og herfra ledes "overskudet" ledes ud i en grøft, på vejen ud til grøften ledes der gennem gamle cementrør igennem et område med en del træer. Og det er meget sjældent at der kommer noget ud i selve grøften...

Min bror bor i et hus på landet hvor der for ca 20 år siden blev lavet et kloakanlæg efter krav fra kommunen og det er forholdsvis direkte ud i naturen.. Men som nu hvor kraven estrammes kan det også nemt komme på tale at der kan kræves enten yderligere rensning eller tilslutning til et offentligtsystem.

Dit nuværende anlæg er vel nærmest at sammenligne med et primitivt rodzone anlæg...

Venligst Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis