Fræserjern bliver trukket ud

Jeg har en Triton overfræser som jeg har monteret i et fræsebord så jeg kan brugen den som bordfræser. Nu har jeg et par gange været ude for at det notfræsejern jeg bruger bliver trukket ud af spændetangen så fræsedybden ændre sig mens jeg fræser, hvilket selvfølgelig er ret frustrerende. Problemet er nok at spændemøtrikken bliver løs under brug, men når man efterfølgende prøver at rykke jernet ind eller ud sidder det stadig virkelig godt fast. Er der nogen der har været ude for noget lignende og hvordan undgår man at fræsejerne løsner sig? Og hvordan kan det være at fræsejernet bliver trukket ud af tangen, hvis det skulle noget ville jeg mene det skulle blive presset længere ind. 


13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har både prøvet det herhjemme med min overfræser og også på arbejde med en Homag CNC. I begge tilfælde var det pga at tangen ikke var blevet spændt godt nok. Den på arbejde var heldigvis et lille notjern monteret i en værktøjsholder med almindelig spændetang. Til de større værktøjer bruger vi de hydrauliske værktøjsholdere. 

Begge gange bevægede værktøjet sig også ud ad. Umiddelbart synes jeg også det er det mest logiske.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Enten overspændt eller underspændt - eller for dårlige/sløve værktøjer.. (eller den sidste, som jeg ikke tror kan lade sig gøre på hobbyfræsere - men helt sikker på en god Homag-CNC, med de værktøjsholdere , der hører til her..) - at man ikke monterer spændetangen i omløberen, inden værktøjet isættes

Hvis man overspænder (og evt. ikke har hele skaftet nede i spændetangen, så har vi "Marylin Monroe"-effekten - tangen lukker i forneden, og op foroven..)

Det kunne faktisk godt se ud som tilfældet her.. alt for meget skaft op fra spændetangen.. ??

(men man må ej heller putte værktøjet i bund, da der så skabes spændinger, når man trækken an..)


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Billedet er taget efter at jernet er blevet trukket op, når jeg sætter jernet i sætter jeg det helt ned i bunden, men det kan jeg så forstå også kan være et problem.

Men jernet er ikke super skarpt, så måske kan det være det der er problemet, men synes stadig det er ulogisk at det bliver trukket op og ikke trykkete ned.

Det kan måske også skyldes at du fræser for dybt, så den ikke kan komme hurtigt nok af med spånerne.
Jeg plejer at at fræse ca 3-5 mm af gangen. Hellere mange små fræsninger end et stort.   

Men som andre skriver så gælder det om at stikke jernet ned i rette dybde i fræseren, samt at spænde rigtigt grundigt.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
perhans skrev den 01-04-2019 10:35:40

men synes stadig det er ulogisk at det bliver trukket op og ikke trykkete ned.

 Tja - hvis du sætter en fræsejern helt løs i uden at spænde den, vil den sikkert også "flyve" ud af holderen, (har ikke prøvet det).

Anders K: Nej, det er en 8 mm tang og 8 mm skaft. Men tak for videoen, den giver nogle gode hints selv om jeg ikke kan spænde på den måde han viser, da fræseren er monteret i et bord.

Du kan eventuelt også prøve at pille spændtangen af og puste/børste den grundigt. Hvis der sidder savsmuld eller støv i “rillerne”, kan den godt drille lidt. 


Med venlig hilsen

Anders

Dit værktøj du spænder i skal være pinligt rent og tørt.

Har du målt "halsen" på dit fræser værktøj?

Det lyder godt nok lidt mærkeligt synes jeg, har aldrig opdaget det, er du sikker på det ikke er højde justeringen der glider for dig?

Ja indrømmet flere ? end svar, men for at indkredse det du beskriver. 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis