Undertag og skotrende

Hej alle,

Nyder virkelig at læse alle jeres indlæg, dejligt at der er så mange erfarne gds^er. Nu er turen kommet til mig. Jeg har længe gået og haft meget ondt i maven over vores tag. Her sidste efterår (svedte det klister man havde samlet de 2 skotrender med i toppen af huset hvor de mødes, væk) hvilket betød at der kom vand ind på bagsiden og ned af under taget. Jeg har lappet samlingen og fugtigheden i træet er faldet markant. Jeg kan dog se nogle (aftegninger på træet) skal jeg være bekymret??. Ligeledes mangler der nogle steder lidt af det der tætning fleimkit, mellem skotrende og betontagsten.  Så nogle af stenenes kanter rammer nede i skotrenden. Er det farligt?? 

Spørgsmål 100: jeg har betontagsten over hele hytten. 100 kvm fra (75) med understrygning og 36 fra (89) med gammelt undertag som må siges at være udtjent. ( porøst ) taget er malet og da vi havde tagtjek her i 2018 var taget i fin stand. Mit spørgsmål er. Skal jeg få understrøget tilbygningen med det der sorte dims. Eller skal jeg som mange af jer skriver blot tage et kig efter snefygning? ( jeg har lappet de store revner i under taget med undertagstape.) 

Jeg håber i kan hjælpe mig og forhåbentligt give mig ro i maven så jeg kan sove mere end tre timer hver nat, uden at ligge og tænke over det skide tag. ( vi har ikke råd eller økonomi til at få lagt nyt tag på inden for de næste 3-4 år. )..

På forhånd tak

/ den urolige. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds. 

Hvis træet er tørt skal du ikke bekymre dig over det. Der vil der altid efterlades aftegninger efter fugtighed. Men det har ingen betydning hvis ellers årsagen er repareret. 

Tætnings kit op imod tagsten er ret nemt at lægge ind igen, så det kan du bare gøre. Hvis det blæser samtidig med regn kan vandet blæses ind under tagsten. Med et ok eller næsten ok undertag skulle det dog ikke have betydning. Men da reparationen er ret let ville jeg da ikke undlade det. Stenene der tipper ned imod skotrende har ingen betydning hvis det er zink skotrende. Er den lavet af tagpap alene vil der måske kunne komme mærker ( utætheder ) på meget varme sommerdage. Men igen meget nem reparation.

Det kommer jo an på hvilken typer betontagsten du har. Der er nogle som ikke kræver undertag. 

Hvis du ikke har fået vand ind i Marts måned så vil april formodentlig få din nattesøvn på plads igen   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik, 

Tusind tak for svar, vi fik ikke vand ind i marts og ja rigtigt nok, burde vi have fået det der hvis der var problemer. Så tak igen .

Kan jeg bare skubbe tætningskittet på plads mellem Sten og skotrende indefra?. Fordi hvis jeg skal fjerne stenene først, kræver det at jeg fjerner enorme mængder sort understrygning. 

Ift. Undertag har jeg ganske almindelig betontagsten, som nok kræver undertag eller understrygning. De er ihvertfald uden den der gummifyge. 

Tusind tak fordi du tog dig tid til at hjælpe 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg ville nok gå op i skotrenden og skubbe/banke tagkit ind udefra. Du kan vel ikke komme til indefra på grund af undertaget. 

Det er korrekt at de tætte betontagsten har skumgummi i en rille.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også