Bruseskillevæg med indbygget cisterne

Halløj folkens.

Jeg skal til at lave badeværelse og jeg ønsker at den indbyggede cisterne skal indbygges i en brusevæg som sjovt nok adskiller brusekabinen fra resten af badeværelset. Denne skillevæg ønsker jeg så smal som mulig, så den ikke ser voldsom ud. Jeg har fundet en cisterne på 12 cm i tykkelsen, og forestiller mig at der bygget et skelet omkring den fra gulv til loft. Efterfølgende beklæde med fibergips på begge sider, hvor toilettet så skal hænge på den ene side.

Spørgsmålet er så hvordan jeg laver det skelet, så det kan holde til et væghængt toilet og tilhørende mandskab. Normalt vil man jo montere cisternen ind i en bagvedliggende væg. Det har jeg jo ikke her. Jeg forestiller mig noget med nogle 45x125 mm spærtræ fra gulv til loft på hver side af cisternen. Disse regler skal selvfølgelig skrues i noget solidt i loftskonstruktionen, så den ikke giver sig der. 

Men tror i det vil holde uden man “sejler” på toilettet? Altså at væggen giver sig når man sætter sig på tønden. Er der andre forslag der kunne være bedre?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal ikke bruge fibergips i brusenichen...overvej i stedet wedi eller jackon-plader. Overvej også stål (danogips stolper i stål) fremfor stolper af træ.


Man skal ikke kaste med spyd når man selv bor i sivhytte! 

Du skal ikke bruge fibergips i brusenichen...overvej i stedet wedi eller jackon-plader. Overvej også stål (danogips stolper i stål) fremfor stolper af træ. 

Overvej evt en helt tredje konstruktion hvor smeden svejser stolper direkte på toiletrammen som kan forankres i gulv og loft så du får styrken også. Denne konstruktion kan så beklædes.


Man skal ikke kaste med spyd når man selv bor i sivhytte! 

Du kan sagtens bruge fibergips i brusenichen, og det er en god ide da den er med til at afstive det hele. Den skal være 15mm når det er i et lag. Husk minimumsafstand mellem bjælkerne bag.

Kraftudvekslingen i en væg bygget med spærtræ fra gulv til loft er rigelig stor til at holde en person på en wc kunme uden problemer. Det kræver naturligvis at du kan få ordentlig fæstne i top og bund. Kan du skrue op i bjælkelaget i loftet skal det nok holde.

Sæt spærtræ med f.eks. CC15 cm så bliver det super stift. Og en udveksling rundt om cisternen.

De fleste cisterner kommer med stålramme hvor der allerede er huller til bolt/skrue montage.

Du skal ikke svejse på rammen da du så ændrer produktet som det var tiltænkt, og dermed kan du ikke følge producentens anvisninger mht. installation og godkendelse. Samt at det er ganske unødvendigt.


Elektronikteknikeren

Tak for svar. Jeg kan på ingen måder se nogen ulempe med fibergips som beklædning. Det har jeg også på mit andet badeværelse som beklædning. 

Stålregler til gipsvægge har et langt mindre inertimoment, så de er svagere end et stykke spærtræ. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis