Nyt dørhul og mindre støbeopgaver

Hej LDS

Jeg håber der er et par murere og evt erfarne støbefolk der kan dele lidt ud af deres viden.

Jeg skal have repareret et par beton rør og putte et par centimenter ovenpå min sokkel ved et dørhul. Mit spørgsmål er her om det bare er støbemix, cement og sand? og i hvilke blandingsforhold. Hvad er det mest optimale? :)

Derudover skal jeg have lavet et dørhul i en fuldmuret ydervæg. Min fremgangsmåde er at fjerne stenene, der hvor overliggeren skal ind. Ligge overliggeren ind på nogle klodser og stoppe mørtel ind mellem overliggeren og murstene over den. Derefter begynde at fjerne de resterende sten under. Hvad skal jeg bruge til opmuringsmørtel, blandingsforhold osv? og jeg skal have muret en hel tilbygning, så går jeg vel udfra at det ville være smartest at købe big bags.

Blandigsforhold til indvendig pudsning af gasbeton, mursten og fermacell, er der en der kan komme med noget konkret? Synes alle de vejledninger jeg læser fortæller lidt forskelligt alt efter deres produkt.

Tak for hjælpen :)


Christian
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når du har så små opgaver i beton skal du ikke bruge støbemiks. Og det blandes ikke med yderligere sand. Støbemiks er en færdigblandet hvor sten og sand er blandet.

Du skal bruge ren støbesand og cement. Forholdet er 4 - 1 Det er det man kalder slidlags beton, så til så lille en opgave kan det nok gå at købe 1 - 2 sække f.eks. Weber slidlags beton som så kun skal tilsættes vand. De flader der skal støbes på, vaskes af umiddelbart før, både så de er rene for støv og lidt våde. 

Din fremgangs måde for overligger er ok. Du kan dog godt risikere at der falder yderligere et par sten ud længer op. Hvis du f.eks. bruger lilel borehammer med 8 mm bor til et fjerne mørtelen imellem stenene så er det mere skånsom end håndmejsel. En stiksav er også rigtig god. 

Du skal købe bakkemørtel i f.eks. 500 l big bags. Det er langt det billigste ved større opgaver. Skal du umiddelbart gå videre med tilbygning kan det måske bedre betale sig at købe en bilfuld der tippes på pladsen. Så skal du dog både have presenning under og tæt over så det ikke udtørrer for dig. Bigbags lukkes også hver dag for udtørring. 

Hvis det er et gammelt hus så er der næsten ikke brugt cement i mørtelen. Det er nok 30 : 1 

Er det nyere hus så kan det være 19 : 1 når du blander efter volumen mål. Det sidste som 26 : 1 hvis du blander efter vægt forhold.

Ifølge Ålborg Portland beregner så er det passende til ikke bærende indvendige vægge samt indvendig pudseopgaver.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for dit svar ev elmand. Altså huset er fra 1964. Men tilbygningen er jo ny.

Bare for at være helt sikker, så til indvendigt puds, så er det bakkemørtel i blandings forhold 1:26.

Opmuringsmørtel, er så bakkemørtel også 1:17? Det skalmuring, med gasbeton som den inderste mur.

Jeg ved nogenlunde hvor meget vand der skal og konsistensen af det. Men har du nogle huskeregler i forhold til vand?



Christian

Det kan man ikke sige, da det i høj grad kommer an på indholdet af vand i mørtelen. Jeg har pt. 500 l sæk stående som jeg bruger af. Ved sidste regns vejr nat havde jeg fået den lukket på sådan en måde at alt vandet der rampe sækken trak ned i mørtelen. Så der skulle overhovedet ikke tilsættes vand.

Jeg plejer at have vandet stående i en murerbalje eller lignende. Så tager jeg f.eks. 1/2 spandfuld til første blanding, det var måske ikke nok der skulle bruges 1/4 spandfuld mere. Altså ved jeg at næste blanding kan starte med næsten 3/4 spandfuld. Bruger man en slange direkte har man ikke føling med mængden. Bland det lidt tynd fra starten af det stivner medens man bruger af det

Hvis du går og opmurer alene så vil det tage nogen tid at bruge 1 trillebør blanding. Så vil det være uhensigtsmæssig at bruge RAPID cement, det er bedre at bruge BASIS eller MESTER cement der har endnu længere "åbningstid"

Ved pudsearbejde kan man ret hurtigt bruge en blanding.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis