Slibning af knive.

Jeg har en del køkkenknive,der efterhånden er blevet lidt sløve,har forsøgt med et strygestål,men det virker ikke rigtigt.Jeg har på nettet set,at der findes forskellige knivslibere,men er de noget værd ?


bh
Jeg har en del køkkenknive,der efterhånden er... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har købt dette sæt - tror ikke du får en god oplevelse med den grove sten fra Jem&fix:
https://www.cibumic.dk/slibesten-400-1000-saet.html

Efter min mening behøver du ikke finere kornstørrelse til almindelig brug. Det kræver lidt øvelse, men de har en video på siden som forklarer princippet. Det gjorde en stor forskel på mine sløve køkkenknive at slibe dem - strygestålet kan så holde æggen i længere tid.
Knivsliberne fra fx OBH har jeg ikke hørt noget godt om.
Tak for svaret

bh
En ting der er meget vigtig når man sliber knive og alt muligt andet, er at holde en konsistent vinkel, dels mens man sliber og dels fra gang til gang man sliber og det er ret svært hvis man ikke står med det til daglig. En måde at komme over det problem er at bruge en form for lære der hjælper dig med at holde den korrekte vinkel. Jeg har investeret i en del ting til knivslibning og er endt med et sæt fra Lansky som jeg synes er ret godt.
Hvad der er den rigtige løsning for dig kommer også lidt an på hvilket resultat du forventer. Som nævnt tidligere er det vigtigt at holde den rigtige vinkel under slibningen - det kan både sættet Lummair linker til og Lansky hjælpe med. Min egen erfaring med Lansky er at det giver et rigtig godt resultat. Du kan uden problemer skærpe en kniv til at være barberbladsskarp. Men det er også et sæt der er mere orienteret mod mindre knive (foldeknive, dolke o.lign). Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre at slibe en køkkenkniv - det kan det sagtens. Men er klingen mere end ca. 10 cm er det nødvendigt at flytte klemmen under slibningen for at få en ensartet vinkel på æggen.
En anden mulighed er en knivsliber. Her vil jeg foreslå en model, hvor slibestavene kan tilpasse sig vinklen på knivens æg (der er forskel på vinklen ml. eks. Japanske, og europæiske knive - mener også Global kører med en anden vinkel end den typiske europæiske). Der er flere der kan dette, eks vulkanus og anysharp x-blade. Har netop selv fået sidstnævnte, og det virker til at den leverer et okay resultat. Værd dog obs på at denne type sliber typisk anvender tungsten til den grove del af slibningen, og det fjerner en del materiale.
Der er også muligheden for at købe et slibestål. Modsat strygestålet sliber det kniven ved brug.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis