Kabel fra anden gruppe gennem dåse

Hej

Jeg er ved at tegne op på væggene til nyt el i min renovering og har et spørgsmål. 

Jeg får kørt 2 værelser, teknikrum og gæstetoilet på én lysegruppe. 

Må et kabel fra anden lysgruppe løbe gennem dåsen til lyskontakt gæstetoilet?

Den er selvfølgelig ubrudt. 

Jeg tænker det for at jeg så kan bruge nogle eksisterende rør i væggene og spare en del rille arbejde.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

 ja det må du gerne og det er ikke et krav at kablerne skal være ubrudte, det er faktisk endda tilladt at køre mere end 1 gruppe i det samme kabel, at det så ikke er særligt hensigtsmæssigt er så en anden side

Mener at det i dåsen skal være markeret, at der er spænding fra forskellige grupper.

Men som udgangspunkt vil jeg sige, at der skal en bedre grund til at føre flere grupper sammen, end at der kan spares lidt rillearbejde. Det er potentielt farligt for den næste som åbner dåsen, og ikke kan overskue hvad der foregår inde i den.

Som jeg forstår dit indlæg, så er det et spørgsmål om at du hugger dåsen fri, så du kan køre kablet uden om. Det er et begrænset arbejde.

jenshøj skrev den 29-03-2019 12:08:44

Mener at det i dåsen skal være markeret, at der er spænding fra forskellige grupper.

Men som udgangspunkt vil jeg sige, at der skal en bedre grund til at føre flere grupper sammen, end at der kan spares lidt rillearbejde. Det er potentielt farligt for den næste som åbner dåsen, og ikke kan overskue hvad der foregår inde i den.

Som jeg forstår dit indlæg, så er det et spørgsmål om at du hugger dåsen fri, så du kan køre kablet uden om. Det er et begrænset arbejde.

 Hvis jeg må være så fræk at bryde ind med et spørgsmål. Har selv læst dette med afmærkning af flere grupper i samme dåse... Men har ikke kunnet finde om der er en standard for afmærkningen. Er en dymolabel f.eks nok?

Der er flere ting der ikke er god normal praksis. En elektriker vil aldrig køre et kabel i gennem (jeg gætter på det er en indmuringdåse der bliver snakket om) en dåse, for at spare arbejde. Dette skyldes mange ting. GRUPPER SKAL IKKE BLANDES. Det kan godt være man må, men der er ingen grund til det her. Det bliver også svære at have plads i dåsen til montering bag efter. 

En nem løsning kunne være at lade røreret køre uden om dåsen så er det vel kun 40 cm der skal rilles.


Ps. 

Alt fast installation er autorisations krævende, hvilket vil sige at du ikke selv må lave det.

Som jenshøj skriver så er det utrolig dårlig ide at føre et kabel igennem en dåse til en afbryder, også selv om det er ubrudt. Kablet kan simpelt hent ikke være der, hvis der også skal monteres en afbryder, og så signalerer det i højeste grad noget af det værste fusk. Undskyldningen med at slippe for at lave lidt rille gælder ikke. Der skal være en opmærkning om, at der er flere grupper i dåsen, hvilket i praksis ikke lader sig gøre, da opmærkningen meget svært kan laves så det er permanent. Et dymoskilt kan falde af. Det er heller ikke normalt at have flere grupper i samme kabel/rør i husinstallationer. Det er noget der bruges i industriinstallationer, mfrost.


fase
Annonce

Ja og i industrien, prøver man da også at undgå det, mest udbredt er nok fremmed styrespænding.


Vi prøver igen, i morgen --

Fabrin jeg skrev nu heller ikke at det var normalt, blot at det er lovligt men ikke hensigtsmæssigt, hermed underforstået at der burde findes en anden løsning 😉

Det er nu sådan det bliver så... Der kommer ikke til at blive mulighed for at bryde den... Den kommer til at løbe lige igennem... 

Jeg kan spare at få skåret ca 10 meter ved at gøre det sådan... Og det er i beton som vil gøre den vildeste bunker misundelig. Diamantskærerfirmaet hader mig 😂😂

Hvor for ikke bar skære dåsen fri, så kablet kan komme uden om dåsen, som der er foreslået længere oppe i tråden.

Det er noget klamp at føre et kabel gennem dåsen, og i særdeleshed når det er en anden gruppe.



Vi prøver igen, i morgen --

Et kabel uden om dåsen kan aldrig blive til 10m rille. 

Men du har jo bestemt dig inden du spørger så det er umulig at overbevise dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis