Dampe fra olielæk

Jeg er den stolte ejer af en Opel Insignia fra 2009. Normalt en temmelig driftsikker bil, men for et par uger siden opdagede jeg en fæl stank af noget brændt i kabinen. Lugten var værst efter kørsel og jeg holdt stille, f.eks. i lyskryds el.lign. Bilen blev sendt til mekaniker, som kunne konstatere en utæt pakning der dryppede olie ned på (den meget varme) udstødningsmanifold. Det resulterede i røg og damp fra olien, som man så kunne lugte i kabinen. Dette er blevet fikset nu, men...

Er der nogen der har indsigt i, hvor farligt den slags oliedampe er at indånde? Jeg ved, at der er tungmetaller og andet stads i sådan noget brugt olie, og da jeg havde min lille datter med på en del af turene, kan jeg godt blive bekymret for langtidsvirkningerne?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

fra så lille en påvirkning ville jeg ikkke bekymre mig meget.

ellers er det da bare ringe til din læge. Men han siger nok det samme.


Desuden vil bilens kabine filtre tage lidt af det, og går ikke ud fra der har været helt tæt i kabinen af olie røg

Selv om du er bekymret så kan du ikke gøre noget ved det nu, Det man ikke kan ændre på skal man ikke bekymre sig over i længere tid. Du har gjort det rigtige nemlig at få problemet løst med det samme.

Det er stort set de samme partikler man bliver udsat for hver dag i områder med trafik, bare i mindre doser. 

I gamle dage ( enkelte endnu) røg jo med fuld puls i bilen selv om der var børn på bagsædet. Og vi lever da endnu.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er filtre i dit aircondition anlæg, formentlig med aktivt kul i, så hvis dette er blevet skiftet ved påkrævet serviceintervaller, har i nok ikke fået meget mere end dårlig lugt i kabinen.

En gåtur langs en befærdet vej giver nok mere forurening. Jeg ville til hver en tid heller sidde i kø inde i en bil, end at gå på fortovet ved siden i samme tidsrum. Grundet kabinefilteret.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis