Blænde yderdør

Følg tråden
LasseO
LasseO
LasseO LasseO

Jeg har en yderdør i et hus fra 80 som skal blændes helt af, da vi har to indgange. Døren er ind til et soveværelse hvor der er vindue ved siden af, mht brandsikkerhed osv.

Vi har et murstenshus. Indervægge er i 100mm gasbeton.

Indervæggen skal jo bare mures op med 100mm gasbeton blokke forbandt, men hvad skal jeg lave på ydersiden? Jeg har pt ikke sten til at mure det pænt op som resten af huset, så planen er at det skal lukkes af med en plade eller lignende og plante noget op af. Men hvad skal der laves imellem dette? Skal der fugtspærres eller bare isoleres med rockwool?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Indermur af gasbeton og så pudset, så er den del ok. 

Yderst skal du have den beklædning du nævner, som kan være hardiplank eller andet. Det skal sidde på klemlister der er monteret lodret så der er luft bag yderbeklædning. I bund og top skal der monteres muse / insekt stop Bag klemlister skal der være vindtæt lag af f.eks. hunton eller vindtæt pap. 

Så skal der være passende stolper til at holde det hele, og der udfyldes med isolering. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
LasseO
LasseO
LasseO LasseO Trådstarter

Hvilket isolering kan anbefales?

Stolperne, skal det bare være almindelige lægter?

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Glasuld og reglar. Mht beklædn8ng, så prøv at tænke utraditionelt - feks oxyderet zink eller aluplade ovnlakeret i samme farve som vinduet.

LasseO
LasseO
LasseO LasseO Trådstarter
uldal skrev den 29-03-2019 11:30:28

Glasuld og reglar. Mht beklædn8ng, så prøv at tænke utraditionelt - feks oxyderet zink eller aluplade ovnlakeret i samme farve som vinduet.

Tak for svar.

Hvorfor lige glasuld, kontra stenuld, gør det nogen forskel?

Mjølner
Mjølner
Postnr: 2000
Mjølner Mjølner
LasseO skrev den 29-03-2019 12:14:01
Hvorfor lige glasuld, kontra stenuld, gør det nogen forskel?

Glasuld er billigere (smelter ved lavere temperatur). 

Vil du være med? Log ind for at svare.