1-2 facadebeklædning- ru eller høvlet træ?

Hej

Så har jeg brug for hjælp igen :)

Jeg har efter jeres råd besluttet at beklæde min kolonihave med en 1-2 træ beklædning. Nu er jeg i tvivl, om jeg skal gå med de ru brædder eller de høvlede? Mit budget er begrænset, og de ru brædder er dejligt billige. Men er det noget hø?

Har I erfaringer/viden jeg kan trække på?

vh Bodil

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv brugt begge dele. De høvlede er, finder jeg, sværere at male og vedligeholde med maling end de de ru. Årsagen er nok, at der bruges lidt mere maling. Når væggene er nymalet står de høvlede meget skarpt, men jeg synes, at de uhøvlede står længere.


 

Du brædder er fine til beklædning. Som sagt binder malingen meget bedre da der er mere over flade at holde i. Til gengæld er forbruget lidt større. Og så skal det være gennemført før der males. Men du kan jo fint udføre arbejdet nu og så male til sommer når der har været en periode med tørt vejr.

Og så husk konstruktiv træbeskyttelse. Dvs at fx nederste kant skæres lidt skrå så vand løber af uden at hænge på hele snitfladen. Evt kunne der monteres et vandret brændt nederst, et offerbrædt, denne kan så nemt skiftes på et tidspunkt når det har givet op.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Fantastisk! Tusind tak for svar. Og tak for tip om vandret bræt nederst; det var jeg ikke klar over. 

Mange tak  

.... og marven udad,



 

Synes de ru brædder er det der holder bedst på malingen, de høvlede kan have en tendens til at malingen skaller.

Men de ru brædder er så lidt vanskeligere at male, især hvis det er heldækkende maling.

Jeg plejer lige at pudse de ru brædder med excentersliberen så lige de værste "trævler" kommer væk, det synes jeg giver et godt resultat, og det tager ikke længe, lige at give dem en let pudsning.


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også