Støbning

Hej.

Jeg er i gang med at bygge en grill som minimum kommer til at veje 5 tons bestående af mursten+støbejern komfur/grill ( brændekomfur ). Jeg har gravet 90cm ned og støbt 65cm først, nu mangler jeg 25cm ovenpå. Det er 85x360cm. Jeg har nu hørt at det er forket at støbe det af 2 gange,eller er det okay at støbe de sidste 25cm nu?  Jeg vil ikke hvad skal jeg gøre,jeg har brug for hjælp.På forhånd tak 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bedste er at støbe det på en gang. Det er under alle omstændigheder gældende ved "dynamiske" konstruktioner der skal holde til noget eller være vandtætte, gyllebeholdere, siloer, broer, vindmølle sokkel, swimming poll m.m. 

Ved et så statisk konstruktion som dit vil det kun have minimal betydning. Du har jo blot noget vægt der skal holdes oppe. og selv om det skulle blæse op vil din samlede konstruktion være så tung at det vil blive stående. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er ikke vinden der vil være et problem, men isen. Iskræfter er langt større end folk går og regner med, og hvis vandet trænger ind mellem betonlagene kan det godt løfte din konstruktion, og dermed revnedannelse i dine fuger.. Og så kører møllen igen ved endnu engang frost. 

Men nu er det jo bare en grill. Jeg havde boret nogle huller i den nederste beton og derefter limet nogle stumper armering (formet som et L) i hullerne så de stritter op i det nye lag. Dermed har du en fast forbindelse mellem de to lag, og isen vil ikke kunne løfte det. 

 Tak for jeres kommentarer,  det er stor arbejde men jeg vil  laver forfra ☹️☹️☹️.

Du behøver ikke grave det hele op, hvis du limer armering imellem. 

Slap nu lige af, det her handler om en havegrill, ikke om en ny lillebæltbro. Du støber bare ovenpå det pæne arbejde, du allerede har lavet og så er jeg sikker på at du har havegrill i rigtig mange år.

Der er mange huse, som står på fundamenter med støbeskel, og som har stået godt og sikkert i mange år.

Du kan så glæde dig over at den er lettere at fjerne, når du engang bliver træt af den.

Slap af og fortsæt.


Venlig hilsen
Knud

Normalt skal man støbe vådt i vådt for optimalt resultat.

Men du kan sagtens lave en god sammenstøbning.
Du kan lime noget armering fast i det du allerede har støbt, med noget klæbemasse som HY200 fra HILTI. Hvis du også har mulighed for at rive lidt i overfladen så den bliver ru og behandle den med en betonbinder, så har du en god solid konstruktion.


 Certificeret Statiker

Tak for jeres anbefaldning. Var meget bekymret men jeres svar hjælp meget. 

Knudr - grint høj på din besked. Mange tak

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis