Male alumast?

Hej alle!
Ja,jeg er jo igang med at renovere denne hersens Svendborg Senior,og har været så heldig at få en brugt alu.mast & bom forærende.
Masten er sort eluxeret,og er mere end alm.hærget.Den er meget skrammet og det er som om at overfladen skaller af i små flager.
Min plan er at den skal males.Ved nogle om det kan lade sig gøre at sandblæse en alu.mast,feks.med en lille autosandblæser,og derefter grund/slutmale,og i så fald med hvilke matrialer?
Mvh.
Jesper h.

Toyota er IGEN kåret som de bedste i norden!!!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jesper
Der har været en artikel i bådnyt eller bådmagasinet engang så prøv at lede der!
Held og lykke ønskes du af en tidligere senior ejer
Hej Peterkaae.
Tak for dit indlæg.Jeg kan faktisk godt huske den artikel du nævner,men har ikke kunnet finde den,dog søger jeg videre.
Da du er tideligere Svendborg Senior sejler kan jeg fortælle dig at min Senior er noget nær et klenoiede.Den har nr.D6,altså en af de aller første,bygget af,( så vidt vides ),Poul Oddersborg.Den er bygget i finer og belagt med glasfiber.Det er virkelig et stykke kvalitets arbejde idet alt finer er sundt og fiberen stadig har ved over alt,på nær i agterspejlet,som jeg har skiftet ud.Båden har flere særpræg,bla.kahytsnedgangen som er placeret til bagbord for centerlinien og dermed giver en helt anden atmosfære i den lille og hyggelige kahyt.
En anden detalje er rorpinden ,som går igennem agterspejlet .En sjov ting som jeg ikke har set på andre både.
Hvis andre kan bidrage med oplysninger,historier og fakta om denne bådtype og dem der har sejlet den,vil jeg meget gerne høre nærmere.
God jul og godt nytår til alle.
Mvh.
Jesper h

Toyota er IGEN kåret som de bedste i norden!!!
Hej Jesper

Svendborg jollen blev designet i 1969, som en åben båd (juniorudgaven), til søspejderne i DDS. Båden er designet af Bjørn Jensen. I starten blev jollerne bygget i finer og belagt med glasfiber. De to første både kom til søspejdere København (2. København Sø - Gry) sejlnr. 3. og 4. og de to næste fik Niels Juhl Sø (søspejderne i Svendborg) sejlnr. 1 og 2.

Grunden til at rorpinden går igennem hækken er fordi Svendborgjollen i på den første tegning var et bord lavere. Da fribordet blev lavet højere komme rorpinden til at gå gennem hækken. Det blev dog lavet om senere. Jeg troede faktisk ikke at der var blevet lavet nogle både med rorpind gennem hækken.

På spejdermuseet på Holmen er der en model af en Svendborg jolle med rorpind gennem hækken og jeg ved at Thurøbund Spejdercenter ligger inde med nogle af de originale tegninger, men vist kun til juniorudgaven.

Det var lige det jeg kunne nå at skrive.....

Venlig hilsen
Christian Ovesen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også