Grave ud tæt på sokkel/fundament

Hej,

Vores hus ligger på en let skrånende grund. Vi vil gerne ha' gravet et ca. 3x2 meter plant område ud i nærheden af huset til en lille terrasse (den vil ligge lavere end huset). Findes der nogle vedtagne regler for hvor dybt man må grave ned, så og så langt fra huset, for ikke at destabilisere mure og risikere sætningsskader? Huset er fra 70'erne så jeg antager at fundamentet går ned i 90 cm dybde.


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må allerhøjst grave ned til lidt over bund af sokkel. Jeg vil sige 10 cm over bund hvis det er over en længere strækning. 

Men du må jo faktisk ikke have en stationær udgravning der mindsker sokkeldybde på de 90 cm. Det er jo det man kalder frostfri dybde, og hvis du så graver 50 cm af er der jo kun 40 cm inden frosten har fat i jorden under sokkel, og det er det der er risikabel for huset.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik,

Tak for svaret :-)

Som jeg lidt kryptisk antydede så er det ikke lige ved siden af soklen, men i en afstand af 1-2m fra soklen. Så er det jeg tænkte om der findes en formel der beskriver hvor dybt man må foretage en stationær udgravning som funktion af afstanden til soklen?
Det bør nok også bemærkes at det er ud for husets hjørne.

En skitse forklarer det nok bedre.....


MVH Njord

Det er jo nok ret afhængigt af de specifikke forhold og hvordan der kantsikres efter udgravningen. 

Men har i overvejet at gøre det omvendt altså at fylde på istedet for at grave ud?.

Der skal alligevel grus på over det hele og på den måde kan i nok slippe for at grave på en del af arealet 


Ask

Hej igen,

Tak for svarene. Herunder en skitse over idéen. Det er det gule område jeg har tænkt mig at etablere. Som det ses ligger det i forbindelse med en eksisterende skråning. I virkeligheden er der tale om en ekstra lille parkeringsplads. Nu kaldt jeg det bare terrasse i første omgang for nemheds skyld. 

Men sagen er at det skal være i nogenlunde niveau med den eksisterende skråning. Det er ikke en målfast tegning. Blot for at illustrere idéen.

Jeg har tænkt mig at bygge en støttemur rundt på indersiden af det gule område.


Annonce

Ingeniøren,


Tusind tak, det var vist lige det jeg ledte efter (hvis ellers jeg forstår at læse diagrammet korrekt).

Man må grave ned i forholdet 3:1 fra fundamentet, uden øvrige begrænsninger? Eller gælder begrænsningen på maks. bredde over den første stiplede linje eller først når man kommer under den?

Jeg tolker det som om det kun er under den 1. linje, tekst til figuren:


Bemærk at det gælder for friktionsjord - sand. Jeg gav dig den figur fordi det det er her der er størst risiko for dit fundament. Hvis dit hus er funderet på kohæsionjord (ler), så er situationen en anden:

Billeder er taget fra SBI231


 Certificeret Statiker

Det er i høj grad lerjord! Så der er vist ingen ko på isen   

Endnu engang tak. Sætter stor pris på den hjælpsomhed man møder herinde.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis