SCOP

Hvad betyder det når der for en luft-til-vand varmepumpe opgives to SCOP værdier, f.eks.: 

SCOP Nominelt 4,96 / 3,55

Hvad betyder det en og det andet tal og hvilket skal jeg bruge når jeg forsøger et beregne hvor meget energi varmepumpen bruger pr. år?

Hvad betyder det når der for en luft-til-vand... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg brugte ca 2300 liter olie i 2018.

https://forhandler.dvienergi.com/beregning

Jeg har INTET med firmaet at gøre, men den er god som pejlemærke.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Ok. Og er dit oliefyr kondenserende?

Og hvor mange KWh el bruger I i husholdning pr. År?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Ja, det er et kondenserende oliefyr. Vi bruger ca. 6600 KWh el om året.

Ok. Dvs. Du køber alt elektriciteten til din varmepumpe til reduceret afgift, dvs. Du skal betale ca. 1,4 kr. Pr. KWh. Da dit oliefyr er kondenserende har det en virkningsgrad tæt på 100%. Og der er ca. 10 KWh/ liter olie. Dvs. Du har brugt en årlig energimængde på 23.000 kWh. En god varmepumpeinstallation har en SPF (års COP) på 3. 

23.000 / 3*1,4 = 10.700 kr. Om året.

Tag det med forbehold, ikk.?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Annonce

Giver det ikke mere mening at udregne varmebehovet (oliefyr vs varmepumpe) og forbrug i fyringssæsonen, altså over 6 max 8 måneder.    

RasBo: Ok, så det er af hele ens elforbrug man regner den educerede afgift ud fra? Jeg troede at det kun var den del man brugte på opvarming, det gør jo en forskel.

Men jeg forstår ikke at du siger at års COP (som vel er SCOP?) er 3 når der for "min" varmepumpe står 3,55? Er det fordi du regner med tab i lagertanken osv.?

Nej det synes jeg egentlig ikke det gør for de fleste luft til vand-varmepumper idag producerer også varmt brugsvand som man jo burger hele året. 

Du skal kun betale fuld afgift af de første 4000 kWh. Resten er på reduceret afgift, når man har elvarme (som varmepumper hører ind under). Dvs at du faktisk spare penge på de resterende 2600 kWh af dit husholdningsforbrug ved at skifte til varmepumpe. Ca. 2000 kr. Om året. Hvis du så også køber en elbil bliver det rigtig godt ;-)


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

RasBo skrev den 29-03-2019 19:11:07

Nej det synes jeg egentlig ikke det gør for de fleste luft til vand-varmepumper idag producerer også varmt brugsvand som man jo burger hele året. 

Tidligere har man i hvert fald i VVS branchen benyttet sig af en tommelfingerregel om, at 10 til 20 procent af varmeforbruget gik til det varme brugsvand, men det er måske anderledes idag.

Og den tror jeg stadig holder vand medmindre man bor i er lavenergihus. Men det er jo regnet med i de 23000 kWh antaget at trådstarters oliefyr også laver brugsvand. Ellers er beregningen selvfølgelig anderledes da man så skal lægge 20% oven i energiforbruget


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis