SCOP

Hvad betyder det når der for en luft-til-vand varmepumpe opgives to SCOP værdier, f.eks.: 

SCOP Nominelt 4,96 / 3,55

Hvad betyder det en og det andet tal og hvilket skal jeg bruge når jeg forsøger et beregne hvor meget energi varmepumpen bruger pr. år?

Hvad betyder det når der for en luft-til-vand... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
perhans skrev den 29-03-2019 16:04:47

Men jeg forstår ikke at du siger at års COP (som vel er SCOP?) er 3 når der for "min" varmepumpe står 3,55? Er det fordi du regner med tab i lagertanken osv.?

 Men de 3,55 er nok beregnet I forhold til temperaturene i Strasbourg. Så den er nok lidt lavere i DK. 

(efter EU standarden skal man opgive svarende til enten Athen, Strasburg eller Helsinki. Strasburg er vist det mange bruger i Danmark). 

Er du desuden sikker på at du kan klare dig med 55 grader i omløb? Det kan godt blive ret dyrt hvis den skal være højere 


Ask

SCOP kan kun bruges til at sammenligne varmepumper med hinanden. Det er en vægtet COP i forhold til hvor mange driftstimer der er ved de forskellige udetemperaturer for “gennemsnitteligt klima”. Dvs. Hvis en varmepumpe har en god COP (i forhold til konkurrenterne) v. 2 grader udetemperatur scorer den en høj SCOP fordi der er mange timer om året ved denne udetemperatur. Giver det mening?

Jeg bruger en SPF på 3 til beregningen hvilket svarer til en “god varmepumpeinstallation”. Referencen er “den gode installation af varmepumper” som ligger til download på nettet. 


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis