SCOP

Hvad betyder det når der for en luft-til-vand varmepumpe opgives to SCOP værdier, f.eks.: 

SCOP Nominelt 4,96 / 3,55

Hvad betyder det en og det andet tal og hvilket skal jeg bruge når jeg forsøger et beregne hvor meget energi varmepumpen bruger pr. år?

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du kan ikke beregne hvad den kommer til at forbruge på et år ud fra de tal, men de siger noget om effektiviteten på varmepumpen, dvs hvor meget energi du får ud af hver kwh du forbruger, groft set har en alm elradiator en scop værdi på 1 

Ok, det er jeg klar over, dårligt formuleret spørgsmål. Men hvorfor er der to tal? SCOP skulle jo være et gennemsnitstal for et år.

Det kan være opgivet ved forskellige temperatursæt. Hvis du henviser til siden/databladet hvor det står kan man nok komme lidt nærmere på svaret.

Det er nok ved radiatordrift, 55C og gulvvarme, 35C. Den høje værdi er for gulvvarme!


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Nej det er ved forskellige ude og indetemperature.

Tallene kan ikke stå alene uden en definition af hvilke temperatursæt der er tale om.

Hvis det er opgivet sådan, er det useriøst.


Elektronikteknikeren
Annonce

Denne oversigt peger på at værdierne er ved omløb på hhv 35 og 55 grader, dvs det er nok tænkt som at det første tal dækker varmekredsen mens det andet er for varmtvandsbeholder. 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.panasonicproclub.com/uploads/DK/catalogues/DK%2520A2W%2520Leaflet%25202018.pdf&ved=2ahUKEwj6q4PL_KThAhUpxcQBHWSbCCQQFjADegQIAxAB&usg=AOvVaw3RIqK4zuRZntKz_bzIWBJ6&cshid=1553780857028


Ask

Ok, det giver mening. Men hvis jeg nu skal bruge et tal til mine beregninger og mit hus ikke hare ret meget gulvarme, de fleste rum har radiatore, så er det mere det tal for 55 grader jeg skal bruge end det for 35 grader, er det rigtigt forstået?

Ja du skal bruge det lave tal da du har radiatorer. Men det, tallet kan kun bruges til at sammenligne varmepumper med hinanden. Hvor meget energi (olie/gas/piller/fjernvarme) brugte du i 2018?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis