Knirkende parket gulv - foreslået forbedring, acceptabel?

Hej alle,

Jeg håber, at I kan bidrage med jeres ekspertise og erfaring.

Jeg har fornyligt fået lagt sildebensparket (massiv eg) i hele mit hus. Desværre er det endt i en meget lang diskussion, da gulvlæggeren havde lovet mig et gulv der ikke knirkede (grunden til vi skiftede det oprindelige), men som desværre knirker en hel del. 

Gulvets opbygning er som følger:

  1. Beton fundament med opboksede strøer. 
  2. Gulvlægger valgte at beholde de gamle strøer (60cm mellemrum) og sætte træ-stykker langs strøerne som stabilisering (se billede). 
  3. Efterfølgende blev der lagt spånplader som blev skruet ned i strøerne. Til sidst blev der limet 22mm solide ege-parketter ovenpå.

Vi har haft en byggesagkyndig ude, som umiddelbart ikke var ekspert på gulve, men som blandt andet vurderede, at gulvet i et af soveværelserne ikke var monteret helt korrekt (man kan høre at "noget" sidder løst og en træ-mod-træ lyd). Gulvlægger siger, at det formentlig er en af stabiliserings-træstykkerne som rammer undersiden af spånpladen eller beton-gulvet. 

Gulvlægger har foreslået følgende løsning:

  1. Bore et eller flere huller af cirka 6-8mm
  2. Der fyldes Pattex Universal fugeskum i hullet (min foreståelse er, at de vil prøve at udfylde rummet, så træstykkerne ikke står og slår mod hinanden)
  3. Hullet lukkes med Eg prop, der sættes tape på gulvet og der slibes og behandles lokalt, inden udførelse af mellemslibning og behandling

Der er flere steder i huset, hvor gulvet knirker repeterbart, men gulvlægger er ikke indstillet på at lave andre udbedringer. Hører gerne forslag til, hvordan jeg kan komme lydende til livs.

Jeg forstår, det kan være svært at vurdere uden at høre lyden, men hvad synes I umiddelbart om løsningsforslaget i soveværelset? Jeg er skeptisk overfor, hvorvidt det kan hjælpe og derudover ved jeg ikke om der er "sundt" at have en masse skum under gulvet (i et børneværelse).

Sidst men ikke mindst - jeg har fundet 3-4 steder nu, hvor parketten er begyndt at vise niveau forskelle (se billede eksempel). Er dette noget, man kan forvente, eller har gulvlægger lavet en fejl (niveau forskellene er nye)?

Holdninger og foreslag modtages med stor ydmyghed.


Tak,
Jesper

Hej alle, Jeg håber, at I kan bidrage med jeres... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej, 

Jeg vil godt svar på det til Jacob også.. JA - det er et must..

1 - jeg mener ikke at de punktunderstøtninger, der er vist, er nok - hvad hviler de på? og det er en meget differentieret afstand.. der burde være mere systematik i det, hvis de kommer ned på et underliggende fundament.. flere steder er der jo 1,5-2 meter imellem

2 - ja, hvis der blot er lagt et bræt på udvalgte steder.. (havde det været gulvspånplader med not/fer - kunne det måske være ok.. men dårligt håndværk... her er det blot håbløst dårligt håndværk)

3 - jeg er ikke "gulvmand" - blot GDS indenfor tømrer m.m. (faglært indenfor metal/auto) men praktisk erfaring siger, at jeg nok ville have valgt 19-21mm gulvspån med fer/not.. "better to be safe than sorry" - prisen er ingenting, i forhold til at græde..

4 - igen - hellere for mange end for lidt.. (og opretning af strøer er "100% vigtigt")

5 - du får ikke noget ud af at skumme.. skummen sætter sig nedaf.. så om 2 måneder, så knirker det min. lige så meget.. :-(

Retssag.. nej, det får du nok ikke noget ud af.. du skulle nok selv have lavet det - eller have undersøgt firmaet inden.. 

men spørg @Orla Nautrup.. han er proff indenfor dette game - og jeg har da indtryk af, at han virkelig kan råde..  (det er heller ikke sikkert, at han er enig i alle mine betragtninger - som jeg siger, er det det jeg umiddelbart ville have lavet det som..)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

jeg ville som de andre siger på en bygningsingeniør/byggesagkyndig ud og udarbejde en rapport. det er ofte lidt lettere at true med bål og brand når man har dokumentation på dette. Jeg har selv lige været i gennem hele turen bare med en murer, som var medlem af dansk håndværk(de ville dog ikke dække noget som helst) 

og sørg for alt i verden at få det hele på skrift fra manden eller gør opmærksom på at du filmer/optager alle samtaler.

@Lhedevang tak for input. Vi har som sagt haft en byggesagkyndig ude, men på daværende tidspunkt var jeg ikke opmærksom på at isolering, dampspærre og spånplader var ‘forkerte’. Jeg griber fat i ham igen og beder om input igen.


@Orla - jeg ville gerne høre om din holdning til hvorvidt der er tale om byggesjusk eller bare dårligt håndværk? Og i så fald, hvad kan karakteriseres som byggesjusk? 


Tak for al jeres input!

Allerførst må det være den forkerte byggesagkyndige du har haft fat i, da han jo burde have " fanget" fejlene ved sin besigtigelse.

Der er tale om konstruktionsfejl fra ende til anden i gulvkonstruktionen, og om det så kaldes byggesjusk, dårligt håndværk, eller noget andet er for så vidt lige meget.

Dit gulv skal være limet sammen og ikke klapre/knirke.

Der vil opstå kondens/fugt i din gulvkonstruktion, og dermed stor risiko for råd/svamp/skimmelsvamp.

du siger at gulvmand anbefalede træ fra Monte/Serbien. det er til at forstå da man går det til ca halv pris og kvali er den sammen. det der ikke er det samme er selve arbejds måden vi arbejder på heroppe og dernede. hvis det er gulvmænd med afstamning dernede fra så følger de ingen regler og springer over hvor de kan. du skal regne med at et gulv der knirker dernede er der ikke noget galt med. 


stammer selv dernede fra og kender de fleste gulvmænd herhjemme som kommer dernede fra. har selv lige fået slebet gulv og det var ingen dernede fra der gjorde det da jeg ved hvordan de arbejder og sker der fejl er det bare ærgerligt. og i sidste ende for du skylden for fejlen. 

Annonce

@Orla Tak for input. Jeg har et kald med byggesagkyndige senere i dag, som jeg også har refereret til tråden her. Jeg håber, det kan hjælpe mig med at blive klogere. Det jeg fiskede efter var dig, er, hvorvidt jeg har et krav (pga. ikke overholdte byggemæssige retningslinier) eller om jeg har fået hvad jeg har betalt for - dårlige håndværkere.


@micko Du har nok mere viden end jeg har, og jeg vil nødig feje alle over samme karm. De har lavet gulve i Danmark i mange år, så de burde kende til reglerne og forventningerne. Prisen var i den lavere ende af de tilbud jeg indhentede - men jeg har nok lært på den hårde måde, at man får hvad man betaler for (og i dette tilfælde lyder det til at jeg har fået mindre end hvad jeg betalte for)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis