Skære i smig fodlister

Hej

Jeg har fået mig en fin stiksav samt en saveststion så jeg både kan save lige og den kan opsættes til at save i smig (45 grader). 


Mit spørgsmål er så:


Jeg skal save dem til så jeg får smig ved hjørnerne. Det er fodlister. Men hvordan måles op ift hvor jeg skal skære smig? 

F.eks hvis jeg har en total længde på 3 m,sætter jeg så en streg ved 3 meter og der er på den streg at stiksaven skal ramme eller hvad er tipsene her?

Mvh Hamid


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lad være med at skære dem i smig, det kan du ikke få præcis nok, brug i stedet for det man kander snydesmig.

Nogenlunde samme spørgsmål

Er der tale om helt alm fodlister? Såskal du overveje, om du ik i stedet skal lave snydesmig. Men kommer an på dine evner med sav. 

Du skal altid sætte stregen bagpå fodlister, og så lige marker stregen i toppe af listen. Sæt din sav i smig og ram markeringen i toppen. Det er jo ind mod væggen den skal være længst... 

Ps: Forstår jeg det ret, hvis du har et form for stativ til din stiksav? 


Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Prøv at læse denne lille guide. Det er nemt og det virker, også selvom den vægge ikke er 100% i vinkel.
https://www.lav-det-selv.dk/artikler/id/73/s/snydesmig-ved-almue-fodpaneler


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej med jer

Ja til min bosch stiksav PST 900 har jeg købt en savestation som er beregnet til stiksaven. Der er en skinne som stiksaven sættes i og så ligger man emnet og saver. På denne savstation som er en bosch PLS 300 LINK kan man så save nøjagtigt lige og i smig. 

Listen ser således ud (tror man kalder det en profileret liste) 

Så jeg bruger stiksaven til at save med. Måler jeg den fulde længde altså listen skal være ligeså lang/bred som væg kanten? Hvor skal jeg sætte min streg?

Prøv dig frem med et almindeligt brædt. Det vil være synd at ødelægge dine fine fodlister. 

Ved et udvendigt hjørne skal begge fodlister være "fodlistens tykkelse" længere end væggen. Ved et indvendigt hjørne skal fodlisten have samme længde som væggen.

Øvelse gør mester.


Søren O

Da rum næsten aldrig er vinkelrette, får du vanskelig ved at save i smig. Sav 45˚ af enden og sav så stumpen med 45˚ væk, hvor malingen starter vinkelret og i kontur langs den malede profil. Den ene fodliste lader du være skåret 90˚ og den der skal ramme i hjørnet, er den du lige har savet af. 


 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også