Hjælp til opsætning af hegn

Vi skal have købt og opsat et hegn i haven. Hegnet skal ikke fungere som læhegn (dog kommer det til at stå et åbent sted i vindretningen) men mere for at skærme for en stor vej. Derfor skal det være 1.80m højt. 

Har fundet noget relativt billigt lamelhegn i Jem og fix som jeg håber kan holde. 

Men har aldrig prøvet at opsætte Hegn før. Har læst at stolperne skal 80-90cm ned men mere ved jeg ikke. 

Tænker jeg skal købe lamelhegn og stolper men skal man bruge mere? 

Vil det være en fordel at afstive lamelhegnet på en eller anden måde for at undgå at det blæser væk eller i stykker? :) undskyld de dumme spørgsmål. 😀

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er ikke noget der hedder "dumme spørgsmål her" Der kan forekomme dumme svar. Ingen nævnt ingen glemt.   

Ud over stolper og lamelhegn skal du have 4 monterings beslag pr. fag, men de følger måske med hegns systemet. 

Så skal du naturligvis have en spade / skovl og lodstok.  Hvis dit skråner skal du vide noget om højde forskel til den anden ende. Denne højde divideres med antal fag du tænker skal sættes op. Nu ved du hvor meget hver enkelt fag skal løftes / sænkes i forhold til den forrige. på den måde kan stolper være lodrette / fagene vandrette og samtidig får du ens afstand op til bunden. 

(Det kan se spøjs ud hvis plankeværket løber op af jorden efterhånden som du kommer nedad. )  

Du graver de første 2 huller, og sætter beslag samt hegn på 2 stolper. Dette arrangement sænkes ned i huller og der fyldes lidt jord ned. Så stampes det godt med f.eks. en lægte et bræt eller en af de andre løse stolper, mere jord mere stampe o.s.v. . Når det står fast i lod og vater kan du gå videre med den næste. Grav et hul ad gangen og montere at fag ad gangen ( lidt under eller over den forrige hvis terræn skråner. )



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Bent Andersen skrev den 25-03-2019 21:58:08

Jeg kan stærkt anbefale dig at bruge stolpespyd. Selv trykimprægneret træ rådner igennem lige i jordoverfladen efter ca. 10 år, og så skal du igennem hele møllen igen.

Her et eksempel:

https://www.bauhaus.dk/nsh-stolpesp...seret.html


Min erfaring er at stolpespyd ruster i svejsningerne, og de er uhyre svære at banke fuldstændig lodret i jorden (især hvis man rammer en sten), hvilket er en forudsætning for et nogenlunde lige hegn. Man kan forstærke de billige (pinde)lamelhegn, ved foroven, oven på hver og fra stolpe til stolpe, at sømme/skrue brædder på, som lamelhegns sektionerne yderlig kan fastgøres til i toppen. 

Ps. Man kan med fordel sømme/stifte (med sømpistol) alle hjørnesamlingerne på lamelhegn, så holder de lidt længere.

Pps. Overvej raftehegn (af gran), dels er det ligeså billigt som fabriksproduceret lamelhegn, dels er det meget stærkere.          

Tak for hjælpen  

Så vidt jeg kan se så er raftehegn væsentlig dyrere end 1 lamelhegn til 100kr pr fag?  

Jeps, men lamelhegn skal Du udskifte i en uendelighed, da de er skrammel. Knækker de ikke, ruster stifterne lynhurtigt. Hvis du køber kompositstolper, kan du putte dem i jorden og smide en spandfuld beton ned. De står rigtig længe.


 

Annonce

Ok, hvis det skal være superbilligt og samtiddig et stærkt hegn, så køb skaller/fraskær i tætpakket bundter a ca. 4,7 m3 på savværket til priser set fra omkring 500 - 750 kr og lav hegnet selv.   

Tror jeg ender med det billige lamelhegn. Vi bor i et hus til leje så vi skal ikke bo her for evigt  

Kan et billigt lamelhegn hvor hver sektion er 180x180cm og det samlede Hegn 14 meter holde i vinden hvis bare jeg sætter stolperne 90cm ned? hegnet står i vindretningen og er nervøs for om det vælter/blæser over i huset. 

Ja hvis du graver stolperne godt ned, er det nok ikke dem der først giver sig. Til gengæld ved jeg at de der tynde lamelhegn ofte flyver om ørene på en (og andre) når vejrliget siger stormstyrke og derover.   

Frank Chr. skrev den 26-03-2019 16:17:44

Ja hvis du graver stolperne godt ned, er det nok ikke dem der først giver sig. Til gengæld ved jeg at de der tynde lamelhegn ofte flyver om ørene på en (og andre) når vejrliget siger stormstyrke og derover.   

Ih ha, havde håbet at de godt kunne klare vinden.

De kan normalt også godt klare vinden. og er fastgøringen i orden så står de 8-10 år.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis