Rodskæring af bøg og eg

Jeg har lavet en god portion eg planter i år. De har spiret i store sand fyldte potter. Nogen der ved om man må/bør klippe rodsætning ved omplantning?


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når man omplanter større træer er det ofte en god ide at klippe noget af KRONEN væk. Det er fordi enhver omplantning medfører at rødderne er stærk ødelagte. Der er så normalt  ikke kraft nok i "fabrikken" til at holde liv i hele træet lige med det samme. 

Så min logiske sans siger at man absolut ikke skal klippe i rødder, men der kan naturligvis være andre der har mere forstand på den slags.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Enig, ved store træer kan det være nødvendigt at beskære både rod og top. Ved mellemstore træer muligvis lidt af toppen. Mindre og små træer er der ingen grund til at beskære.  

Ps. Sidespring, Jeg har ofte før i tiden med god held flyttet temmelig store træer. De største og ældste af dem har måske været 40 -50 år gl. æble/pæretræer. Mange gange har der ved opgravning kun været en eller to sørgelige rester hovedrødder ved + lidt trævlerødder. Så var der kun en ting at gøre, nemlig brualt at kappe stammen i max 2 m højde - idag står de alle klippet og formet som skønne skyggegivende "savanne-frugttræer"

..forresten er jeg selv igang med at drive 50 små (ups - endda frøsået) søde juleæble planter frem i potter. Når de når en højde på omkring 20 - 30 cm, ser jeg ingen grund til at potte dem om, de bliver plantet på voksestedet - i dette her tilfælde i et levende hegn eller nærmest en slags nyttehæk bestående af Surbærbuske, Marmeladebuske, Havtorn, Slåen, Brombær, Stikkelsbær, Ribs, Solbær, Blåbær, Hindbær.  

Fran Chr. apropos bær planter, hvordan gøder du bær planter?
Jeg kastede noget (tilfældig) gødning på min 1-års ribs stiklinger sidste sommer. Det kunne de ikke li', ca 1/4 gik ud.


 

Det er kun hindbær jeg gøder med komposteret hønse- eller kaninmøg.    

Ps. Stort set alt hvad der hedder stiklinger sætter jeg i 50/50% almindelig havemuldjord og sand, og man skal aldrig gøde stiklinger er min erfaring. 

Annonce

Da jeg arbejder med bonsai, er det lige så vigtigt at rodbeskære som at klippe toppen.
Da mine træer står hele deres liv i en skål, er det første der skal fjernes pæleroden. Det giver grobund for et træ der spreder sine rødder ud til alle sider i stedet for ned af, hvilket jeg udnytter til at træerne kan komme i en meget lav skål, i forhold til træets størrelse/omfang.  

Men hvis dine stiklinger er meget små (blyantstykkelse, eller større) så gælder det om at bevare så meget rod som overhovedet muligt, og jo flere rødder, jo mere vækst vil træet have, og hurtigere etablere sig.

MHT opgravning, er der en tommelfingerregel der siger at diameteren på stammen, skal afsættes dobbelt i en cirkel omkring træet(feks hvis stammen er 10cm i diameter,så skal du måle 20cm ud fra stammen, til renden begynder) for at få nok rodklump med når der skal graves en rende omkring træet, for at flytte det.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg har altid syntes at de flotte og særpræget bonsai-træer, minder mig om ur-gamle krogede tyrkiske fyrretræer.   

Det er jo netop det man efterligner i bonsai, skæve gamle træer med sjæl.
Men det er en udbredt misforståelse at bonsai træer bliver sultet for at holde dem i små skåle.
Tværtimod så skal bonsai have mere gødning (af den rigtige slags), den rigtige jordblanding og vand for at kunne trives.
I Japan findes der bonsai der er dokumenteret over 130 år gamle, i den samme skål.
Og i Brooklyn Botanic garden i New York står en bonsai der overlevede a-bomben i Hiroshima....  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis