Driver til 12 volt spots? 24/12 volt solcelleanlæg

Hej igen allesammen. 

Senest fik jeg virkelige gode tips og tak til alle som gav fine råd! 

Jeg vil høre om nogen ved om jeg har bruge for en driver til mine 12 volts spot? 

Strømkilden er et solcelleanlæg på 24 v som jeg omformer til 12 volt. 

Jeg får lidt forskellige inputs omkring driver, men generelt finder jeg bare drivere til 230 volt indgang og 12 volt udgang. Skal jeg ha en driver når anlægget gir 12 volt?

Ydrrligere bliver maks ledning trækket 7 meter. Nogle problemer i det? 

God dag til alle derude. 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dit solcelleanlæg og omformer der regulerer til 12 volt, skal kunne levere en stabil strøm (ampere) da LED skal have korrekt strøm ellers brænder de af hvis de får for mange ampere.

Du må derfor vide hvad dine spots kræver af ampere og hvad din omformer og solcelle-anlæg leverer for at vide om det går.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvad står der på pærerne med hensyn til spænding og -art?


fase

Almindeligvis kræves der ikke en driver til 12v spots og pærer, når blot du har en stabil 12v forsyning.


Elektronikteknikeren

Tak for svar. 

Hvordan ved jeg at strømmen er stabil? 

Det er rigtig nok led som jeg spørger til. Disse: https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-kokkenspot/p/hilux-led-mobelspot

Hvad jeg kan se af specifikationer er at de er 2,2 w og g4. Ellers ser jeg ikke så meget.. 


Annonce

En 12V LED spot som braender af fordi der loeber for mange Amprer i den som Christiannilesen skrev, kan kun lade sig goere hvis den faar hoejere spaending end de 12 V den er begregnet til.

Hvis du har 12V spots, skal de bare forbindes til din omformer som allerede har lavet 12V.

Det er dine spots der afgoer hvor mange ampere du traekker, da W er stroem (A) gange spaending (V)  hvis det er en 15W spot til 12 V saa bruger den 15/12 = 1.25A

Du skal bare soerge for at din omformer som minimum kan levere den stroem du skal bruge, det er fint hvis den kan levere (meget) mere, for saa kan du tilslutte mange flere spots. 

Problemet med ledningen er tykkelsen, for hvor meget modstand er der i den. En tynd ledning har mere modstand end en tyk ledning. I kataloget fra NKT kan du paa side 7 se hvor meget modstand der er i de forskellige tykkelser 

https://www.nkt-dk.com/fileadmin/user_upload/nkt_dk/Catalouge_and_brochures/Teknisk_katalog_06-2016.pdf

som eksempel har en leder med 0.75mm diameter en modstand paa 39.04 Ohm pr 1000m

mens en leder med 1.5mm diameter kun har 9.761 Ohm pr 1000m.

Hvis vi regner paa dit 7m. lange kable, saa er det forste vi skal huske at stroemmen skal igennem 2 ledere saa vi faar en samlet laengde paa 14m.

Det tynde kabel har derfor en samlet modstand paa (39.4/1000)*14 = 0.55 Ohm

Det tykke kabel har  (9.761/1000)*14 = 0.137 Ohm.

Hvis du har 3 spots er din samlede stroem gennem kablet 1.25A*3 = 3.75A

Spaendingsfaldet i det tynde kabel regnet  ud med Ohms lov 3.75 * 0.55 = 2.06V

med det tykke kabel 3.75*0.137 = 0.51V

Som du kan se saa skal kablet vaere tykt nok til at spaendingsfaldet over det er betydningsloest, med mere end 2 V spaendingsfald har du mindre end 10V tilbage til dine spots mens du har ca. 11.5V med det tykke kabel.

Jeg er selv i gang med at installere et lavspaendings netvaerk i huset og skifte mine lamper ud med 12V. Jeg har gode erfaringer med de LED tape ligth som du nok kan finde en Dansk leverandoer af

http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=70322&cat=1,43349

Da jeg lever langt ude paa boehlandet (i Canada) hvor vi med jaevne mellemrun har afbrydelser i vores elforsyning er det rart med en belysning med batteri backup.






Karsten

KarstenCan: skal du ikke bruge modstande ved jævnstrøm i dette tilfælde?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Christiannielsen,

En ledning har da ogsaa modstand ved jaevnstroem. Spoergsmaalet var om 7m ledning gav problemer. Har du nogle ledninger uden modstand??


Karsten

nej det er nu heller ikke det jeg skrev, men jeg mener at have læst/hørt at modstanden er en anden ved jævnstrøm.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

men jeg mener at have læst/hørt at modstanden er en anden ved jævnstrøm.

Den ohmske modstand er ens ved jævn- og vekselstrøm.

Spændingsfaldsberegningerne er ikke helt korrekte, fordi der forudsættes, at alle spot er tilsluttet i enden af kablet. Det er formentlig ikke tilfældet. I kablet til første spot løber den samlede strøm. I kablet løber den samlede strøm minus strømmen til første spot og så fremdeles. Som en overslagsberegning kan man bruge metoden med, at strømmen er ens i hele kablets udstrækning.


fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis