Installering a vaskemaskine (EL)

Hej folkens, jeg har for nylig fået "råd" til at købe vaskemaskine. Jeg bor i lejlighed hvor der allerede er rør til udgående vand. Jeg skal have en VVS'er forbi og lægge rør til indtag af vand.

men er kommet lidt i tvivl angående strøm, syntes ikke jeg kan finde noget info nogen steder om hvad en vaskemaskine kræver. 

Jeg ved der er et "stik" 

men aner ikke om det kan bruges. ledningen ser sådan her ud.


umiddelbart ligner det ikke noget der kan bruges men vil gerne høre hvad folk mener. Og hvad skal jeg gøre hvis ikke det kan bruges? hvilken stik type skal jeg så bruge? eventuelt links med billeder så jeg kan se hvordan de skal se ud.


tak på forhånd!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har kun 1 ledning i dåsen og elektrikkerrøret. Jeg vil tro at ledningen kan bruges til træksnor - altså skal der trækkes nye ledninger til dåsen. Normalt skal vaskemaskinen " kun" bruge 230 V. Så skal der bruges 3 ledninger - en blå som nul, en brun som fase og en gul/grøn som jord. Du skal have fundet ud af hvor den enlige ledning ender, og have lavet tilslutningen der.


Søren O

Jeg har nu kigget på træksnoren. Og trukket lidt i den, den bliver bare længere og længere. Uden nogen ledning.

tror jeg har dummet mig. Ellers kan man så bruge en almindelig stikkontakt så længe den har de 3 ledninge typer?


tror den er en meter ca.

Der er vigtigt at din vaskemaskine bliver korrekt tilsluttet til jord. Har du andre stikkontakter tilsluttet jord, kan en af dem bruges. Skal du bruge forlængerledning skal den så også være med jordleder og jordstik.

Din trækledning har du sikkert trukket et stykke ud af elektrikkerrøret. Hvis du ikke kan presse den tilbage, kan du lige så godt trække den helt ud. Det havde ellers været let at trække nye ledninger hvis du ikke havde trukket ledningen ud.

Så skal der en søgefjeder til, men nu kan du måle på trækledningen hvor lang søgefjederen skal være.


Søren O

Vi laver alle sammen fejl. Det vigtigste er at lære af det, selv om det somme tider bliver på den hårde måde.


Søren O

Røret går sikkert ud til din sikrings tavle. Hvis du skruer låget af den og lyser ind bag komponenterne ser du sikkert et tomt rør, det der træktråden HAR VÆRET.   

Det er faktisk autorisations krævende arbejde, lige som vvs arbejdet er. Så du skal også have besøg af elektriker. Det er til gengæld en meget nem operation for ham. Og næsten uden betydning at du har trukket træksnor ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

okay, jamen fedt at vide.

vi skal nok have en elektriker ud og kigge på det.

har du nogen som helst ide om hvor meget sådan en operation vil koste ca?

det bliver nok en dyr omgang med både VVS'er og Elektriker :o

sikringsskabet sidder ret tæt på. Sådan nærmest 2-3 meter.  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis