Selvlavet sengeløsning med IKEA-elementer og MDF-plader

Hej allesammen. Dette kan være en lang post, så jeg forsøger at gøre det overskueligt.

Introduktion

Min kæreste og jeg bor i en kolonihave, og deraf er opbevaringspladsen noget trang. Vi har et lille indhak i soveværelset, hvor vi gerne vil lave en selvlavet sengeløsning, lidt i stil med noget "IKEA-hacking".

Spørgsmål

Hvilken tykkelse skal mine MDF-plader have, for at holde til min kæreste og jeg? Vi overvejer også at lave huller i pladerne, for ventilation. Der skal alm. madrasser ovenpå.

Vi vejer ca. 160 kg tilsammen.

Kan man evt. skrue/lime 2 x 12mm plader ovenpå hinanden, så man får lidt mere end 22mm? Og hvor tungt skal jeg forvente at dette bliver?

Tekniske detaljer + billede

Mit forsøg på at forklare idéen bag det kan ses forneden (ses og forklares fra samme vinkel). 

Jeg har købt nogle IKEA-BESTÅ-elementer (7 * 64x60x40 / 4 * 64x60x20), som bliver brugt som ramme. To af 40'er-elementerne skal sættes sammen i forlængelse af hinanden i midten (én uden bagbeklædning), for at være støtte til to MDF-plader. Den forreste 40'er i midten har heller ikke nogen bagbeklædning, så man kan kravle ind), og har en låge i fronten. Siderne til venstre og højre forrest skal dækkes af med melamin-plader, det samme til højre parallelt med væggen.

Én af MDF-pladerne vil være ca. 180x75 (den der er markeret på tegningen), som vil blive skrue ned i elementerne, og være permanent fixeret. 

En anden plade vil være 180x135.

Nogle bladhængsler monteres ned i begge plader, efter at være blevet nedfræset i niveau. På den måde kan jeg løfte den forreste plade, gerne ved at skrue nogle solide kroge i loftet, som kan holde MDF-pladen oppe, når jeg skal ind og gøre rent + flytte rundt.

For en god ordens skyld skal det siges, at jeg har samlet alle elementerne med trælim, for at styrke dem. De vil endvidere blive monteret med samleskruer, samt skruet ind i væggen for større styrke.

0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis