Efterisolering af hus - min dampspærre er ikke tæt

Hej LDS

Jeg er gået i gang med at tage ALT isolering ud af mit loft. Huset er fra 1974 og husets tidligere ejer har selvfølgelig ikke lavet en tæt dampspærre samt er der lidt ulovlig el-ting som ikke er lavet som det bør. 

Grunden til at jeg startede var at efter vi overtog huset var der begyndt at dannes skimmelvækst på den ene tagside indvendigt.

Jeg har stort set alt min isolering væk og skal nu finde ud af hvad jeg så bør gøre med dampspærren.

Der kommer 385 mm isolering på bagefter (95,145,145)


Hvad vil i gøre i min situation?

Hej LDS Jeg er gået i gang med at tage ALT... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der nævnes at isoleringen ligger ud til tagfoden er det også en konklusion på at det formentlig kan give ventlilationsproblemer. I så fald vil ejerskifteforsikringen nok ikke gå ind i det, da det er nævnt i tilstandsrapporten. Isoleringen bør hurtigt muligt fjernes, så der kan komme ventilation til pladerne. Om det så er nok, er svært at sige. 

Nu har jeg taget et billede af hvordan dampspærren ser ud og sådan er det stort set de fleste steder. Det andet billede er hvor jeg har taget ALT isoleringen af hele loftet.

Jeg vil ikke bare smide isoleringen på hvis jeg bør gør noget inden det kommer på igen. Der er ikke behov for dobbelt arbejde ;-)

Vedhæftede filer:

#kan desværre ikke rette i mit svar. Bør jeg lave dampspærren oppe fra som her https://membran-erfa.dk/Efterisoler...t-oppefra? Altså lave huller i den gamle dampspærre og så lave min helt egen nye dampspærre med DAFA og så slutte dem tætte op af spærrene? Eller skal jeg blot lade dampspærren være og så på med isoleringen oven på?

Jeg har tænkt mig at skære den gamle dampspærre i stykker så den ikke brugers længere, jeg starter med at lægge 45mm isolering i bunden, sætte dampspærren fast mellem spær, 45 mm isolering ovenpå dampspærre, 145mm isolering, 95mm isolering og til sidst 145mm isolering igen så der i alt kommer 475 mm isolering fremfor de tidligere 200 mm isolering. vil dette være den rigtig måde at gøre det på når jeg ikke skifter loftet nedefra, som dog vil være den mest optimale løsning?Modsat har de tidligere lavet nyt loft men ikke samlet dampspærren med tape så den kun overlapper, vil det være bedst at lade denne være og så give den tape eller skære den op og køre banen af dampspærre igennem hele loftet?

Mit el vil fremover ligge under dampspærren på den varme side.
Annonce
Det med at lave en dampspærre oppe fra er en meget dårlig løsning. Jeg ville lade den gamle dampspærre sidde, og reparere den så godt som muligt. Det vil sige at lægge et stykke hen over skillerum og klæbe det sammen med det fra næste rum. Ude ved muren lægges silicone strimmel som dampspærre presses ned i. Er eldåser ført igennem dampspærre lægges der en lap over dem og der klæbes ved kabler.
Hvis du flår det gamle i stykker og laver nyt så har du alligevel et problem ved hvert spær som ikke kan løses ordentlig.
Som der er skrevet tidligere i tråden så er det væsentlige den manglende udluftning ved tagfod og i rygning. Isolering skal skæres skråt af så du har 50 mm op til lægter / plader hele vejen. Og så skal der være sprække hele vejen langs udhæng på 2 x 1 cm eller noget andet tilsvarende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Eller glemme alt om dampspærre, er der ikke noget med, at hvis man smider et lag parpirisolering på loftet, så behøver man ikke en dampspærre.

gah skrev den 06-10-2019 20:58:43

Eller glemme alt om dampspærre, er der ikke noget med, at hvis man smider et lag parpirisolering på loftet, så behøver man ikke en dampspærre.

 men det som jeg lægger er a-batts fra rockwool

Hvis du kan tape overlæg og klæbe det ned oppefra er det ligeså godt som hvis det var udført nedefra.

Det der med at lave det oppefra og sætte det fast langs spær ender med at være noget klyt.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis