Efterisolering af hus - min dampspærre er ikke tæt

Hej LDS

Jeg er gået i gang med at tage ALT isolering ud af mit loft. Huset er fra 1974 og husets tidligere ejer har selvfølgelig ikke lavet en tæt dampspærre samt er der lidt ulovlig el-ting som ikke er lavet som det bør. 

Grunden til at jeg startede var at efter vi overtog huset var der begyndt at dannes skimmelvækst på den ene tagside indvendigt.

Jeg har stort set alt min isolering væk og skal nu finde ud af hvad jeg så bør gøre med dampspærren.

Der kommer 385 mm isolering på bagefter (95,145,145)


Hvad vil i gøre i min situation?

24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis isoleringen er fjernet, og den nuværende spærre er i dårlig stand, skal den skiftes ud. Er der tale om enkelte huller, kan du lappe den. Prøv at beskrive problemet med dampspærren i detaljer.

Er det plast eller alupap?


Elektronikteknikeren

Er du sikker på at det har været årsagen til skimmelvæksten? Hvad er det for en tagkonstruktion og hvor har skimmelvæksten været i tagkonstruktionen? 

Nej jeg er ikke sikker på det er årsagen. Jeg vil bare ikke begynde at smide isolering på hvis jeg skal have lavet dampspærren. Men jeg kan kun lave den oppe fra lige nu da jeg ellers skal rive loftet ned i næsten alle rum. 

Vi har gitterspær, det har været på det ene tagflade ved tagfod til tagryg

Hvis det er krydsfiner er jeg stensikker på at det er manglende ventilation af tagrummet? Rigtig mange bruger krydsfiner  ved tagpap, hvilket er en stor fejl, HVIS man ikke har meget udluftning i tagrummet. Til rods for man laver udluftning efter alle foreskrifter viser det sig ofte ikke at være tilstrækkeligt. Det optimale er at bruge rupløjet planker til dette. Mange bruger krydsfiner fordi det er hurtigt, plant og nemt.

Det er en kendt fejl og du kan finde utallige eksempler på det. Der er sågar lavet Erfa blade på det omtalte problem.

Det er ofte set at det er den nordvendte tagflade der har problemet, hvor solen ikke når at tørre tagfladen ud.

Er din krydsfiner af fyr, vil den også være mere udsat end hvis den var af gran.

Dampspærren kan selvfølgelig påvirke dette, men jeg tror mere der skal tænkes i at forbedre ventilationen i tagrummet. Det er begrænset hvor meget din damspærre kan påvirke dette. Hvis der var problemer med dampspærren ville det også være i tagfoden hvor du har isolering, og dermed hvor dugpunktet ville være.

Jeg ville i øvrigt måske tage fat i forsikringen. Om det så er dårlig udført damspærre, tagkonstruktion eller manglende ventilation, bør det vel kunne dækkes af ejerskifteforsikringn. Det kan risikere at blive en stor omgang.

Annonce

Det er sjovt du siger det for det er sydsiden som ikke fejler noget og nordsiden som har det. Det er bare underligt det først kommer nu, for de fik lavet nyt tag i 2014. Dem der har lavet det har været pisse ligeglade med deres arbejde, for de har lagt isolering helt ud i tagfod ved lufthullere så de var dækket med isolering. Så det har måske ikke den store betydning om dampspærren bare ligger løst ovenpå loftet?

Så længe der ikke er virkelig god ventilation på loftet, hvilket der skal være ved denne løsning, så er det begrænset hvad en utæt damspærre kan betyde. Dog kan den medvirke til det, men hvis udluftningen var til stede, ville det formentlig ikke betyde noget.

I dette tilfælde er udluftningen ikke eksisterende ved den nederste del og formentlig også begrænset i resten af tagrummet. Det er her det store problem ligger.

Jeg er ikke helt med på hvor damspærren er placeret, når du beskriver den som løst ovenpå loftet?

Er der skrevet noget om manglende ventilation i tilstandsrapporten?

Jeg kan tage et billed når jeg lige kommer hjem, tror det forklar det bedre. Jeg mener kun der nævnes at isoleringen ligger ud til tagfoden, ikke om der er ventilation nok

Ventilation af tagrum er så vigtigt. Tæt dampspærre i gammel huse der ikke er tætte alligevel plejer ikke betyde det store er min erfaring.

Hvis du ventilere hus og tagrum ordentlig så er det dæleme svært at få fugt problemer.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis