Havemur af beton

Hej GDS,

Omkring min grund er der en havemur lavet af beton. Den oprindelige havemur (der ligeledes var af beton) er blevet revet ned af en tidligere ejer, og er blevet genetableret på ny.

Toppen af den genetablerede havemur er flad, med skrå kanter (se billede 1), mens de oprindelige havemure (som alle naboerne på vejen stadig har) har rund top (se billede 2). Nogle af de andre oprindelige havemure har en endnu mere udtalt halvcirkel-formet top end vist på billede 2.

I den forbindelse har jeg to spørgsmål:

  1. Har det nogen betydning for holdbarheden af havemuren, om toppen er som billede 1 eller billede 2?
  2. Skal man / bør man behandle toppen af muren med noget specielt (inden jeg maler muren), der sikrer den mod indtrængning af vand? Det er ikke muligt at lave en ”normal” inddækning eller andet der ændrer murens udseende, da bygningerne inklusiv havemurerne på vejen er bevaringsværdige. Det har tidligere været forsøgt af en af vejens beboere at ændre udseendet på en havemur, og det blev han tvunget til at lave om igen!

Når jeg har fået besvaret spørgsmål 1 og 2 (og foretaget de nødvendlige ændringer) skal muren males hvid.

Mvh NPV





4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg kan ikke se hvorfor muren ikke ville kunne males som den står? Det ser jo ud til at der er fald på toppen? Jeg ville dog bruge noget diffusionsåben maling så den kan komme af med evt. fugt. Eksempelvis Keim silikat eller tilsvarende. 

Hej Børgealle,

Mange tak for svaret. 

Det er rigtigt at der er fald på begge sider af toppen, men den flade overflade på toppen er helt vandret.

Mvh NPV


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ja, jeg ved godt der burde være en smule fald, men de par dråber der ligger deroppe ville jeg ikke være så bekymret for. De blæser hurtigt af eller tørre ind. Du kommer alligevel til at male i ny og næ, da der vil vise sig alger og andet skidt på sådan en fin hvid overflade.

Endnu en gang tak for svar, Børgealle.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også